korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

Instytut Cervantesa zaprasza na koncert pt. Gitara i śpiew: między klasyką a flamenco



Instytut Cervantesa zaprasza w piątek 18 kwietnia, o godz. 19.00, na koncert pt. Gitara i śpiew: między klasyką a flamenco, który odbędzie się w Sali Koncertowej PR im. W. Lutosławskiego przy ul. Woronicza 17.

Wyjątkowa formacja, w której prezentują się dwa głosy – sopranistki i cantaory flamenco (śpiewaczki flamenco) – i cztery gitary, przedstawi dzieła z repertuaru klasycznego (Introducción y Fandango, Bachiana nr 5, Estampas), współczesnego (kompozycje Feliu Gasulla) i utwory wywodzące się z hiszpańskiej muzyki ludowej (La Rosa Cautiva, Sevillana, Nana).

Kontrastująca ze soba muzyka klasyczna, współczesna i flamenco mogą z powodzeniem dzielić ze sobą scenę. Wielu kompozytorów odnalazło we flamenco źródło inspiracji dla swoich utworów. Gitara zajmuje tu miejsce niepoślednie jako instrument o bogatej tradycji we flamenco – twórcy klasyczni pozazdrościli mu brzmienia i rytmu. Muzykę klasyczną i flamenco połączyli w swojej twórczości Manuel de Falla i Feliu Gasull.

Przeplatające się ze sobą brzmienia poszczególnych stylów muzycznych – śpiewu lirycznego i flamenco, gitary flamenco i klasycznej, palmas i kastaniet – tworzą bogatą kompozycję dźwiękową, której kulminacja przypada na części koncertu, gdy wszyscy artyści prezentują się jednocześnie.

występują:
María Hinojosa – sopran
Alba Carmona – cante flamenco
Quartet Galiu – gitary
wstęp na koncert jest bezpłatny

W programie:
F. Moreno-Torroba, H. Villa-Lobos, L. Bocherini, F. Gasull, F.G. Lorca, muzyka ludowa

Estampas….............................................................................. F. Moreno-Torroba
(Quartet Galiu)

Bachiana N. 5......................................................................... H. Villa-Lobos
(Quartet Galiu i María Hinojosa)

Introducción y Fandango.............................................. L. Bocherini
(Quartet Galiu i Alba Carmona, kastaniety)

La rosa cautiva (Milonga)....................………....…................... lud., ar.: Marta Robles
(Quartet Galiu i Alba Carmona)

Quartet Breu........................................................................... F. Gasull
(Quartet Galiu i María Hinojosa)

Nana………………………..………………………………………………….. M. Falla (ar., F. Gasull)
(Quartet Galiu, Alba Carmona i María Hinojosa)

Fantasía sobre un tema de Manuel de Falla.……………… F. Gasull
(Quartet Galiu, María Hinojosa i Alba Carmona, palmas)

Sevillana XVIII w.……………………………………………… lud. opr. F. García Lorca
(Quartet Galiu, Alba Carmona i María Hinojosa)

Nie trudno jest odnaleźć związek między hiszpańską muzyką klasyczną i flamenco. Wielu kompozytorów odnalazło we flamenco źródło inspiracji dla swoich utworów. Szczególnym przypadkiem jest gitara, instrument o bogatej tradycji we flamenco, z którego próbowano wielokrotnie przejąć rytmy i dźwięki do stylu klasycznego.
Gitara i głos to program przygotowany z okazji udziału Katalońskiej Wyższej Szkoły Muzycznej w Międzynarodowym Tygodniu Konserwatoriów w Sankt Petersburgu. Wśród różnych propozycji wybrano właśnie ten projekt, polegający na zastosowaniu w myśli przewodniej koncertu istniejących związków pomiędzy muzyką klasyczną i współczesną a flamenco.
Istnieje wiele aspektów, które sprawiają, że muzyka klasyczna, współczesna i flamenco mogą dzielić ze sobą scenę. Po pierwsze jest to kontrast wykonywanych dzieł z repetruaru klasycznego (Introducción y Fandango, Bachiana n. 5, Estampas), współczesnego (utwory kompozytora Feliu Gasulla) oraz utworów wywodzących się z hiszpańskiej muzyki ludowej (La Rosa Cautiva, Sevillana, Nana).
Kolejna kwestia to obecność w programie dzieł dwóch kompozytorów, którzy wprowadzili cechy klasyczne i flamenco do własnego języka i w twórczości łączą obie formy muzyczne. Są to Manuel de Falla i Feliu Gasull.
Szczególnie atrakcyjne jest bogactwo barw głosów, wynikających z połączenia dźwięków charakterystycznych dla obu gatunków: śpiewu lirycznego i śpiewu flamenco, gitary flamenco i gitary klasycznej, palmas i kastaniet. Jest to słyszalne zwłaszcza w ostatniej części koncertu, kiedy sześciu artystów wychodzi na scenę, aby wykonać Nana, Polo (Fantasía sobre un tema de Manuel de Falla) oraz Sevillana.

María Hinojosa Montenegro
Sopran
(ur. 1979) Ukończyła z wyróżnieniami Katalońską Wyższą Szkołę Muzyki (ESMUC) w klasie śpiewu i śpiewu solowego z akompaniamentem. Zadebiutowała w wieku 16 lat jako wykonawczyni głównych ról w ponad dwudziestu zarzuelach, między innymi, El dúo de la Africana pod dyrekcją Xaviera Albertiego w Teatre Lliure de Barcelona (nominacja na Najlepszą Aktorkę Muzyczną Premios Butaca 2007).
Laureatka II nagrody w Konkursie dla Młodych Wokalistów “Premio Manuel Ausensi” organizowanego w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie.
Śpiewała główne partie w operach klasycznych i bel canto występując na wielu scenach na świecie: Meksyku, Francji, Belgii, Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii i Portugalii i Grecji, między innymi, w L’Ercole amante Fr. Cavallego pod dyrekcją Gabriela Garrido, w roli Messagiery w operze La Favola d’Orfeo C. Monteverdiego pod dyr. G. Garrido, El Salón de Anubis Joan Albert Amargós i Toni Rumbau w Teatre Nacional de Catalunya (premiera), operach Hangman, Hangman! i The Town of Greed L. Balady w operze w Gran Teatre del Liceu de Barcelona.
Współpracuje z zespołami Parlement de Musique (pod dyr. Martina Gestera), Al Ayre Español (pod dyr. Eduardo Lópeza Banzo), L´Assemblée des Honnestes Curieux (pod dyr. Antoine’a Torunczyka, Capella Virelai (pod dyr. Jordiego Reguanta) i La Cappella Mediterránea (pod dyr. Leonarda García Alarcóna) i firmami fonograficznymi Armonía Mundi, canal Arte, Mezzo i Ambronay. Jest członkiem zespołu Le Tendre Amour, z którym koncertuje na całym świecie. Występuje na międzynarodowych festiwalach, m..in.: na Festiwalu w Torroella de Montgrí w roli Weltgeista w mszy Mozarta Neue Ausgabe sämtlicher Werke czy dziele Juditha Triumphans Vivaldiego pod dyrekcją Ottavia Dantone.
Na uwagę zasługuje jej udział w nagraniach opery Gli amori d’Apollo e Daphne Cavallego pod dyrekcją Gabriela Garrido na zlecenie Radia Francuskiego, płyty “Peter Philips, un inglés en la Flandes española” z zespołem Capella Mediterránea dla firmy Armonía Mundi i barokowej zarzueli La Fontana del Placer J. Castela pod dyrekcją Pablo Herasa.
W najbliższych planach ma tournée jako solistka z orquiestrą z Lizbony po Europie: Strasbourg, Madryt, Turyn, Polska, udział z projektem na festivale el Grec w Barceolonie pod kierownictwem Xaviera Albertiego, występy z Ottavio Dantonem i Martinem Gesterem z barokową zarzuelą La Clementina L. Boccheriniego na festiwalu muzyki dawnej w Aranjuez i nagranie płyty.

ALBA CARMONA GARCÍA
(ur. 1984 r.). Pod wpływem swojej matki – wielbicielki i nauczycielki tańca – rozpoczyna swoją przygodę z tańcem flamenco w wieku 2 lat, by kontynuować ją później u innych nauczycieli i pogodzić z nauką śpiewu. Debiutuje w wieku 15 lat jako chórzystka w pierwszym zespole, potem zostaje członkinią zespołu tańca Terrasa jako cantaora – śpiewaczka flamenco kształcąc się w tym kierunku u Vicky Romero. Studiuje w Wyższej Szkole Muzycznej w Katalonii (ESMUC) u Joségo Miguela Cerro i braci Cañizares. Pobiera również lekcje u Juana Ramóna Caro, Arcángela, Pedro Javiera Gonzáleza, Any Finger, Esperanzy Fernández. W ostatnich latach pojawia się na festiwalach flamenco w San Pedro del Pinatar i Nou Barris w Barcelonie obok Chano Lobato, Habichuela, Pitingo czy Niña Pastori.
Od kilku lat występuje na scenie tablao Los Tarantos, jest również członkinią trzech zespołów, z którymi koncertuje w Hiszpanii i Europie: kwintetu Ropa Vieja (zwycięzcy konkursu Injuve 2007 w kategorii flamenco), Javier Galiana & Spice Berberechos (uprawiającego flamenco i jazz) oraz Quartet Galiu y Alba Carmona (repertuar klasyczny w połączeniu z flamenco). Współpracowała z Orquesta del Liceo (Czarodziejska miłość, 2007, katedra w Barcelonie, Auditori), występowała z Pedro Javierem Gonzálezem.

Jej głos pojawia się w nagraniach:
Sam Lardner: Chill out con duende, Barcelona 2006
Calima: Azul, 2007
Javier Galiana & Spice Bderberechos: Werther en Nueva Cork, 2007
Disco de Bicoca, Brazilounge Duende 2008

http://varsovia.cervantes.es/pl/default.shtm