korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

Goethe-Institut: Pożegnanie z cyklem „Lesen znaczy czytać“ w Barze Prasowym, 23.05.15, Warszawa.
Małgorzata Sikorska-Miszczuk przedstawia: Tomasz Mann Czarodziejska góra
(tłum. Władysław Tatarkiewicz, Muza 2008)

w ramach cyklu Lesen /le:zən/ znaczy czytać

literatura
23.05.2015, godz. 19.30
Bar Prasowy
ul. Marszałkowska 10/16
Warszawa

wstęp wolny

Ostatnie spotkanie cyklu. Agnieszka Drotkiewicz rozmawia z Małgorzatą Sikorską-Miszczuk, która napisała libretto na podstawie Czarodziejskiej Góry i opowie, które wątki z powieści były kluczowe dla operowej interpretacji.
Małgorzata Sikorska-Miszczuk; Foto: Agata Schreyner, Malta Festival PoznańMałgorzata Sikorska-Miszczuk – dramatopisarka, scenarzystka. Wielokrotnie nagradzana, grana także za granicą, tłumaczona na kilkanaście języków. Jest autorką między innymi sztuk Szajba, Śmierć Człowieka-Wiewiórki, Katarzyna Medycejska, Burmistrz, Burmistrz część 2, Walizka, Człowiek z Polski w czekoladzie, Zaginiona Czechosłowacja, Żelazna Kurtyna, Koniec świata, Madonna, Bruno Schulz: Mesjasz, Popiełuszko. Czarna msza (za którą w 2012 roku dostała V Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną). Jako dramaturżka współpracowała z Marcinem Liberem, Piotrem Kruszczyńskim, z Andrzejem Chyrą przy operze Gracze Szostakowicza. Jest autorką libretta do opery Czarodziejska góra, której premiera w reżyserii Andrzeja Chyry, do muzyki Pawła Mykietyna i w scenografii Mirosława Bałki odbędzie się na tegorocznym festiwalu „Malta“ w Poznaniu.

Tomasz Mann (1875-1955) - prozaik i eseista, jeden z najwybitniejszych pisarzy obszaru języka niemieckiego. W 1929 otrzymał literacką nagrodę Nobla. Opublikowana w 1924 Czarodziejska góra (Der Zauberberg) uważana jest za najważniejszą książkę Tomasza Manna. Opowiada ona historię młodego Hansa Castorpa, który przybywa do sanatorium w Davos. Powieść jest zarazem traktatem filozoficznym podejmującym między innymi kwestie czasu, estetyki, nauki, sztuki, choroby, miłości.

Agnieszka Drotkiewicz; Foto: Michał KortaAgnieszka Drotkiewicz, ukończyła stosunki międzykulturowe oraz kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Autorka powieści Paris London Dachau, Dla mnie to samo, Teraz i Nieszpory, a także zbioru Daleko od Wichrowych Wzgórz. Opublikowała trzy tomy rozmów – Głośniej! Rozmowy z pisarkami oraz Teoria trutnia i inne (oba tytuły wspólnie z Anną Dziewit) oraz Jeszcze dzisiaj nie usiadłam i w 2015 Piano rysuje sufit. Przeprowadziła wywiad rzekę z Dorotą Masłowską Dusza światowa. Publikowała m.in. w Lampie, Wysokich Obcasach, Dwutygodniku.

Lesen /le:zən/ znaczy czytać

„Tej wiosny w Barze Prasowym, w sobotnie wieczory będziemy spotykać się, żeby wspólnie rozmawiać o literaturze niemieckiej. Zaproszone przeze mnie autorki i autorzy opowiedzą o tym, co ich fascynuje w wybranych książkach. Z Angeliką Kuźniak, która przeprowadziła w 2009 wywiad z Hertą Müller porozmawiamy o „Nizinach” - debiucie literackim Herty Müller, książce w której autorka opisuje swoje dzieciństwo w rumuńskiej wiosce. Kasper Bajon opowie o tym, co fascynuje go w „Austerlitz” W.G. Sebalda, prozie przełamującej granice gatunkowe. Z Dorotą Sajewską będziemy czytać dramat Bertolda Brechta „Matka Courage i jej dzieci” w kontekście współczesnym. Razem z Jakubem Żulczykiem przyjrzymy się wzorom męskości w noweli Martina Walsera „Spłoszony koń”. Małgorzatę Sikorską-Miszczuk zapytam o to jak pisze się libretto do opery według „Czarodziejskiej Góry” Tomasza Manna i jakie wtedy ma się sny. Zapraszam do lektury – pierwszej lub ponownej – tych klasycznych pozycji literatury niemieckiej i do wspólnej rozmowy o ich aktualnych sensach i możliwych odczytaniach na nowo. Do zobaczenia w Barze Prasowym!“
Agnieszka Drotkiewicz, kuratorka projektu

Wydarzenie organizowane z Barem Prasowym.


http://www.goethe.de/ins/pl/war/ver/pl14378915v.htm?wt_nl=war18p l0515
język
język niemiecki