korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

WSF: UCZ JĘZYKA OBCEGO PRZEZ DZIAŁANIE – czyli o tym, jak pobudzić...23.05.15, Wrocław.

CENTRUM DOSKONALENIA NAUCZYCIELI I LEKTORÓW
JĘZYKÓW OBCYCH w Wyższej Szkole Filologicznej we Wrocławiu zaprasza na szkolenie
UCZ JĘZYKA OBCEGO PRZEZ DZIAŁANIE –
czyli o tym, jak pobudzić aktywność uczących się

DLACZEGO SZKOLENIE NA TEMAT DZIAŁANIA JĘZYKOWEGO
Jednym z najważniejszych wyróżników współczesnej dydaktyki języków obcych jest preferowanie dynamicznego modelu nauczania, nastawionego przede wszystkim na pobudzenie aktywności uczących się. U podłoża takiego pojmowania procesu dydaktycznego leży przekonanie, że języka obcego nie można nauczyć, że każdy musi nauczyć się go sam, a nauczyciel czy lektor może jedynie pobudzić i zorganizować wysiłek ucznia w kierunku jego przyswojenia poprzez stworzenie jak najlepszych warunków. W świetle powyższego podczas szkolenia zastanowimy się nad tym, co to znaczy stworzyć jak najlepsze warunki do dynamicznego, aktywnego uczenia się języka obcego i jak kształtować proces dydaktyczny, aby uczniowie działali w nim w wieloraki sposób intelektualny, emocjonalny, a niekiedy nawet i fizyczny.

CZEGO NAUCZYSZ SIĘ NA SZKOLENIU?
Dowiesz się:
 na czym polega preferowany obecnie dynamiczny model nauczania języka obcego;
 co kryje się pod pojęciem ‘działanie’ na lekcji języka obcego;
 co to są ‘aktywizujące zadania polifunkcjonalne’;
 na czym polega rola dobrego nauczyciela języka obcego.
Będziesz wiedział/a jak:
 efektywnie przygotować lekcję języka obcego zgodnie z zasadą ‘uczenia się przez działanie’.
Będziesz potrafił/a:
 stosować różnorodne procedury nauczania rozwijające kreatywność i aktywność uczniów;
 dokonać ewaluacji i wyboru tekstów pobudzających zainteresowania uczniów;
 opracowywać materiały dydaktyczne (polifunkcjonalne zadania interakcyjne) dobierając
i wykorzystując stosowne materiały, środki i metody pracy;
 indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów;
 prowadzić lekcję języka obcego z wykorzystaniem filmu;
 przeprowadzać selekcję materiału filmowego pod kątem nauczania poszczególnych sprawności i elementów języka;
 przygotowywać ćwiczenia i zadania językowe na podstawie fragmentów filmów.

DO KOGO ADRESUJEMY SZKOLENIE?
Szkolenie adresowane jest do nauczycieli i lektorów uczących języka obcego na III i IV etapie edukacyjnym. Szkolenie przeznaczone jest zarówno dla osób z doświadczeniem w nauczaniu języka obcego na III i IV etapie edukacyjnym, jak i dla osób, które nie mają w tym zakresie jeszcze żadnych doświadczeń
(np. studenci filologii lub lingwistyki stosowanej).



ZAGADNIENIA PROGRAMOWE
Zajęcia obejmują 6 godzin szkoleniowych oraz będą prowadzone w godzinach:
Moduł 1: 9.45 – 11.15 [warsztat w języku polskim]
Moduł 2: 11.30- 14.45 [warsztat w języku angielskim lub niemieckim – do wyboru]

Moduł 1
Tematyka warsztatu:
JAK UCZYĆ JĘZYKA ZGODNIE Z KONCEPCJĄ MODELU DYNAMICZNEGO? – warsztat w języku polskim
Aby organizowany przez nauczycieli i lektorów proces uczenia się języka obcego mógł przebiegać prawidłowo powinien, w świetle współczesnych zasad dydaktycznych, uwzględniać centralną, a przede wszystkim aktywną rolę ucznia. Własna aktywność jednostki jest bowiem powszechnie uznawana
za niezbędny, a bardzo często za wystarczający wyznacznik jej szeroko pojętego rozwoju, w tym także rozwoju językowego. W świetle powyższego priorytetowym celem warsztatu jest wprowadzenie jego uczestników do teorii i praktyki ‘uczenia aktywnego’, zgodnego z preferowanym obecnie dynamicznym modelem nauczania. Podczas warsztatu omówione zostaną wszystkie najważniejsze zasady, którymi należy się kierować podczas przygotowywania lekcji języka obcego nastawionej przede wszystkim na pobudzenie aktywności uczącego się. Do najważniejszych z nich należą: autonomiczność, komunikatywność, całościowość. Warsztat ze względu na swój wprowadzający w tematykę całego szkolenia charakter prowadzony jest w języku polskim i tym samym adresowany jest do wszystkich nauczycieli i lektorów, bez względu na nauczany przez nich język. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas warsztatu będą poszerzane
i praktycznie ćwiczone podczas warsztatów prowadzonych w ramach Modułu 2.
Trener: dr Anna Pol

Moduł 2:
Tematyka i język warsztatu do wyboru:
1. Temat do wyboru: WIDEOTECHNIKI JAKO NARZĘDZIE INTEGRACJI KOMPETENCJI JĘZYKOWYCH – warsztat
w języku angielskim
Rozwijanie poszczególnych kompetencji językowych jest ważnym zadaniem nauczyciela języka obcego. Jednak w procesie komunikacji umiejętności językowe i elementy języka wzajemnie się przeplatają, dlatego też tak ważna jest integracja kompetencji. Film jest doskonałym medium łączącym zarówno produktywne (mówienie i pisanie), jak i receptywne (rozumienie ze słuchu i czytanie) umiejętności językowe z elementami języka (gramatyka, słownictwo, wymowa) oraz komunikacją. Celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z technikami wideo, które mogą być stosowane na lekcjach języka obcego. W ramach warsztatów uczestnicy dowiedzą się, w jakich sytuacjach wykorzystywać fragmenty filmów oraz jak konstruować zadania językowe na ich podstawie w ten sposób, żeby łączyć umiejętności rozumienia ze słuchu, czytania, pisania i mówienia
z elementami gramatyki, słownictwa i wymowy. Nauczyciele dowiedzą się również, w jaki sposób przeprowadzić lekcję języka obcego z wykorzystaniem technik wideo i jak różnicować zadania według wieku
i poziomu językowego uczniów. Podstawą pracy w czasie warsztatów będą praktyczne ćwiczenia filmowo-językowe. W trakcie warsztatów omówione zostaną również ewentualne problemy techniczne towarzyszące wykorzystaniu sprzętu odtwarzającego.
Trener: dr Małgorzata Bieszczanin

2. Temat do wyboru: UCZENIE SIĘ PRZEZ DZIAŁANIE POPRZEZ ZASTOSOWANIE
AKTYWIZUJĄCYCH ZADAŃ POLIFUNKCJONALNYCH NA LEKCJACH JĘZYKA OBCEGO –
warsztat w języku niemieckim.
W preferowanym w obowiązującej podstawie programowej dynamicznym modelu nauczania zasadniczym trzonem procesu dydaktycznego stały się polifunkcjonalne zadania interakcyjne wymagające od uczniów kreatywnego działania na płaszczyźnie intelektualnej, emocjonalnej i fizycznej. Celem warsztatów jest dostarczenie praktycznych umiejętności dotyczących sposobów stosowania wybranych metod aktywizujących (dyskusja panelowa, metoda problemowa, studium przypadku, drama, metoda symulacyjna) poprzez przygotowanie i zastosowanie polifunkcjonalnych zadań interakcyjnych przygotowujących uczniów do udziału w rzeczywistych sytuacjach komunikacyjnych i realizujących zasadę uczenia się przez działanie (learning by doing). Skorelowane z zainteresowaniami uczniów i odpowiadające treściom nauczania przewidzianym dla III i IV etapu edukacyjnego polifunkcjonalne zadania i materiały dydaktyczne przygotowane w trakcie warsztatów pozwolą stworzyć na lekcjach języka obcego przestrzeń dydaktyczną umożliwiającą uczniom nie tylko kontakt z autentycznym językiem (teksty fachowe, użytkowe, literackie), ale także aktywność twórczą, samodzielne zdobywanie wiedzy poprzez poszukiwanie, obserwowanie, odkrywanie, porównywanie, refleksję, a przede wszystkim niestereotypowe działanie i tworzenie.
Trener: mgr Małgorzata Kaspryszyn

METODY PROWADZENIA SZKOLENIA:
Dyskusje, Symulacje, Mikro-teaching, Analiza przypadku

TERMIN SZKOLENIA
23 maja 2015 r.

MIEJSCE SZKOLENIA
Wyższa Szkoła Filologiczna we Wrocławiu

KOSZT SZKOLENIA
Cena:
 120 zł
 100 zł – w przypadku uiszczenia opłaty w terminie wczesnym - do 13 maja 2015.
Cena zawiera: Realizację programu szkolenia, koszt materiałów szkoleniowych, 2 przerwy kawowe (kawa, herbata, woda, ciastka), certyfikat.

http://www.wsf.edu.pl/82861.xml