korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

Goethe Institut: Kino niemieckie na Warsaw Film Festival 2012, 12-21.10.



Goethe Institut w Warszawie:

Kino niemieckie na Warsaw Film Festival 2012

By użyć metafory olimpijskiej – na 28. Warszawskim Festiwalu Filmowym kinematografia niemiecka może śmiało uchodzić za jedną z najliczniejszych reprezentacji.
Tegoroczna edycja Warszawskiego Festiwalu Filmowego to kolejna, 28. już szansa, by zapoznać się z przekrojem praktycznie całej współczesnej światowej kinematografii. Miłośnicy kina niemieckiego mogą się czuć usatysfakcjonowani – kino niemieckie w ramach tej imprezy ma znakomitą reprezentację, włączając w to odzielną sekcję (!) poświęconą wyłącznie filmom zza naszej zachodniej granicy.

Od dzieci nazistów do porno ekologów, czyli witajcie we współczesnym świecie

Jedną z najciekawszych sekcji 28. WFF jest bez wątpienia Konkurs Filmów Dokumentalnych, w ramach którego będzie rywalizować 18 pełnometrażowych dokumentów, wśród nich aż trzy będące produkcjami bądź koprodukcjami niemieckimi.


Dzieci Hitlera (koprodukcja izraelsko-niemiecka, 2011) to najnowsze dzieło Chanocha Ze’eviego, izraelskiego dokumentalisty, który tym razem postanowił przeprowadzić wywiady z potomkami członków nazistowskiej elity, m.in. dziećmi i krewnymi Heinricha Himmlera, Hermanna Goeringa czy Hansa Franka. Jego film to poruszające studium traumy, jaką jest świadomość, że ma się geny i nazwisko najgorszych zbrodniarzy w historii ludzkości.

Dla odmiany To nie Kalifornia Martena Persiela (Niemcy 2012) to nostalgiczna opowieść o miłości do deskorolki i tym, jak bardzo odmieniła ona przaśną rzeczywistość enerdowskich nastolatków w latach 80. ubiegłego wieku. Z kolei Fuck For Forest Michała Marczaka to koprodukcja polsko-niemiecka (2012) opowiadająca o zakotwiczonej w Berlinie kontrowersyjnej grupie Fuck For Forest, zbierającej fundusze na projekty ekologiczne, poprzez sprzedaż w sieci filmów pornograficznych własnej produkcji.

Niezwykle interesująco zapowiada się także pozakonkursowa sekcja Świat Dzisiaj, ukazująca różne oblicza współczesności. Podczas tegorocznej edycji WFF sekcja została podzielona na część fabularną i dokumentalną (Świat Dzisiaj DOX). W ramach części fabularnej zaprezentowany zostanie film Dusze Zen w reżyserii Tima Grafa i Jakoba Montrasio (Niemcy 2012) opowiadający o tym, w jaki sposób przemiany społeczne w Japonii znajdują odzwierciedlenie w buddyzmie i kształtują go współcześnie.

W sekcji Świat Dzisiaj DOX pokazane zostaną dwa dokumenty niemieckie: Griot reżysera i muzyka Volkera Goetze (USA, Francja, Senegal, Niemcy 2012), opowiadający historię griota Ablaye Cissoko, czyli strażnika zachodnioafrykańskich opowieści i jego nierównej walki ze współczesną cywilizacją oraz arcyciekawą produkcję Szybkość – W poszukiwaniu straconego czasu (Speed – Auf der Suche nach der verlorenen Zeit) Floriana Opitza (Niemcy 2012) będącą próbą znalezienia przyczyn naszego braku czasu i ciągłego pośpiechu.

Filmy dla dzieci i bardzo dorosłych dorosłych

Na jeden z najbardziej kontrowersyjnych niemieckich filmów 28. WFF zapowiada się Słodka trzynastka Christiana Klandta (Niemcy 2012) prezentowana w ramach Konkurs 1-2 (dla debiutu bądź drugiego filmu danego reżysera). Ten – jak reklamują film twórcy festiwalu – szokujący portret „pokolenia porno“ to historia trzech dni z życia grupki nastolatków, zmagających się z dorastaniem i usiłujących znaleźć swoje miejsce w życiu.

Z kolei w Konkursie Wolny Duch dla produkcji nowatorskich i buntowniczych pokazany zostanie film Axela Ranischa Ciężkie dziewczyny (Dicke Mädchen, Niemcy 2011), laureat Specjalnej Nagrody Jury za Zuchwałą Oryginalność na festiwalu Slamdance 2012, opowiadający o ucieczce z domu chorej na demencję kobiety i jej wytrąconym z równowagi całą sytuacją synu.


Organizatorzy WFF nie zapomnieli też o najmłodszych widzach. W ramach tegorocznego Rodzinnego Weekendu Filmowego, który rozpocznie się w piątek 19 października, wyświetlony zostanie Księżycolud (Der Mondmann) Stephana Schescha (Niemcy, Francja, Irlandia 2012), animowana adaptacja światowej sławy bestsellera Tomiego Ungerera z 1967 roku, opowiadająca o samotności, inności, zrozumieniu i akceptacji. Seans jest przeznaczony dla widzów od 7 lat, a jego dialogi przeczyta lektor.

O czym marzy żarówka?

Najlepszą okazją na spotkanie z kinematografią niemiecką jest jednak sekcja Następne pokolenie 2012 – Next Generation 2012, na którą złożyły się wyłącznie filmy naszych zachodnich sąsiadów. I to – dodajmy – bardzo młodych, dopiero rozpoczynających swoją przygodę z filmem. W ramach sekcji zostanie zaprezentowanych aż 13 filmów o czasie trwania nie przekraczającym 15 minut i reprezentujących właściwie wszystkie typy krótkometrażówek. Widzowie będą mogli obejrzeć animacje, na przykład Wypalony (Durchgebrannt), opowieść o Kevinie, żarówce wolframowej, która żyje w domku na przedmieściach i przyjaźni się z ćmą imieniem Frank.

W programie są też dokumenty, między innymi Chica XX Mujer, reportaż z życia wenezuelskiej dziewczyny, żyjącej w świecie wszechobecnych operacji plastycznych.

Nei zabraknie też fabuł, jak chociażby Space Station (Raumstation), poetycka historia ludzi spotykających się na krótką chwilę na stacji kosmicznej, podczas oczekiwania na lot do domu. Wiele wskazuje na to, że sekcja Następne pokolenie 2012 – Next Generation 2012 może okazać się jedną z najbardziej urozmaiconych sekcji całej imprezy. 28. Warszawski Festiwal Filmowy potrwa od 12 do 21 października 2012 roku.

http://www.goethe.de/ins/pl/lp/kul/dup/flm/ado/pl9959682.htm?wt_ nl=war35pl1210