korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

Goethe-Institut: 70. Berlinale 2020 ŚWIEŻY POWIEW NA PLACU POCZDAMSKIM
70. Berlinale 2020
ŚWIEŻY POWIEW NA PLACU POCZDAMSKIM

Organizacja największego i najbardziej renomowanego festiwalu filmowego w Niemczech upływa pod znakiem przemian. Najważniejsze zmiany na Berlinale 2020

Ula Brunner

Przez ostatnich 18 lat Dieter Kosslick sam kierował festiwalem, lecz Berlinale 2020 po raz pierwszy ma dwóch szefów. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Carlo Chatrian, poprzednio szef Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Locarno. Stanowisko dyrektora zarządzającego objęła Mariette Rissenbeek. Ich poprzednik łączył obie funkcje, co – jak często krytykowano – negatywnie odbijało się na artystycznym poziomie festiwalu. Teraz zwłaszcza od Chatriana oczekuje się, że nada festiwalowi wyraźniejszy profil. Wydaje się – o czym świadczy tegoroczny program – że to mu się udało. Osiemnaście konkursowych filmów takich reżyserów, jak Christian Petzold, Hong Sang-soo, Sally Potter, Eliza Hittman i bracia D'Innocenzo to fascynująca mieszanka znanych odtwórców ról i nowych odkryć. Już w Locarno Chatrian, zapalony kinoman i publicysta filmowy, wprowadził na ekran sztukę filmową wysokich lotów. Ale zarówno Chatrian, jak i Rissenbeek muszą znaleźć złoty środek między odkrywczym kinem i sukcesem kasowym.
UPROSZCZONY KONKURS
Carlo Chatrian, kurator głównej sekcji, zawczasu wprowadził ważną zmianę: w przyszłości w konkursie będą pokazywane tylko te filmy, które faktycznie staną do walki o Srebrnego lub Złotego Niedźwiedzia. Nie będzie już kategorii „poza konkursem”. – Zawsze wydawała mi się sprzecznością samą w sobie – mówi Chatrian. Jednak to właśnie dzięki takim filmom festiwal przyciągał na berliński czerwony dywan światowe gwiazdy takie, jak: Catherine Deneuve, Tom Hanks, Diane Kruger i innych ulubieńców publiczności. Wprawdzie festiwal nie zrezygnuje z prominentnych aktorów. Pojawią się między innymi: Javier Bardem, Sigourney Weaver, Johnny Depp czy Cate Blanchett. Jednak w centrum zainteresowania są filmy: „Berlinale nie jest wytwórnią glamour”.
NOWA SEKCJA ENCOUNTERS
Berlinale 2020 zaprezentuje kolejną sekcję konkursową: Encounters ma pokazywać „niezwykłe pod względem estetycznym i formalnym dzieła niezależnych twórców filmowych”. Filmem otwarcia będzie Malmkrog Cristi Puiu. Rumuński twórca kina autorskiego opowiada w nim historię świąt Bożego Narodzenia w arystokratycznej rezydencji. Program sekcji obejmuje w sumie 15 filmów fabularnych i dokumentalnych, w tym niemiecki debiut Naked Animals Melanie Waelde, Shirley Amerykanki Josephine Decker oraz argentyński film Isabella Matíasa Piñeira.

Tym drugim konkursem na niezwykłą sztukę filmową Berlinale wprowadza strukturę programową od dawna już stosowaną w Cannes (Un Certain Regard) i Wenecji (Orrizonti). Niebawem przekonamy się, czym ta nowa sekcja będzie się różnić od podobnie innowacyjnego Forum i tradycyjnego konkursu głównego. Ten ostatni oferuje również niezwykłe kino arthousowe.
MIĘDZYNARODOWE JURY
Osiemnaście zgłoszeń do tegorocznego konkursu głównego wyłoniono po raz pierwszy przy zastosowaniu nowej procedury. Zamiast selekcjonerów odpowiedzialnych za jeden kraj lub region, o wyborze decyduje międzynarodowa komisja. Chatrian powołał do niej siedmiu członków. Komisji przewodniczy były kierownik programowy Chatriana Mark Peranson. Chatrian sprowadził z Locarno do Berlina również innych współpracowników. Są to: Sergio Fant, Lorenzo Esposito i Aurélie Godet. W skład komisji wchodzą też Verena von Stackelberg i Barbara Wurm. Pierwsza to m. in. założycielka i dyrektorka kina Wolf w Berlinie otwartego w 2017 roku; druga pracuje zarówno jako krytyk filmowy, jak i filmoznawca i miała decydujący wpływ na kształtowanie programów wielu festiwali filmowych. Znajomą twarzą w nowej komisji jest Paz Lázaro, była szefowa Panoramy. Kierownictwo sekcji Forum i Panorama nie będzie już zasiadać w jury.

Czytaj cały artykuł:

https://www.goethe.de/ins/pl/pl/kul/dos/b20/21743146.html