korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

Nf.pl: W szkoleniach mniej znaczy lepiej
W szkoleniach mniej znaczy lepiej

Od dłuższego czasu toczy się dyskusja o tym, jak dobierać ilość osób na szkolenie, aby było ono najefektywniejsze. Zdania trenerów są podzielone, oferty firm szkoleniowych rozbudowane, informacje sprzeczne, a na zażartym sporze tracisz Ty.

Strony sporu są dwie: maksymaliści i minimaliści. Maksymaliści uważają, że im większa grupa… tym szkolenie jest lepsze. Teraz pewnie uśmiechasz się z pobłażliwym niedowierzaniem. Zastanów się jednak – idziesz na kurs, aby zyskać wiedzę, poznać odpowiedzi na nurtujące Cię pytania, nawiązać kontakty z osobami z Twojej branży. Im większa grupa, tym większy potencjał networkingowy, więcej nawiązanych relacji (a co za tym idzie: więcej możliwości) i większe spektrum doświadczeń uczestników, większa złożoność pytań i zakres wiedzy, jaki posiądziesz. Spróbujmy na przykładzie. Powiedzmy, że chcesz wziąć udział w szkoleniu dot. zmian w prawie pracy w 2016 r. Masz konkretne pytania, nie wiesz, jakie praktyki stosuje się w innych firmach, chcesz zobaczyć, na jakie rozwiązania decydują się inni (i jak radzą sobie na kontrolach). Prawda jest taka, że im więcej osób spotkasz na zajęciach, tym większa ilość przykładów, jakie omówisz. Tym szersze spektrum doświadczeń i praktyk, jakie zobaczysz. Tym większy wachlarz rozwiązań, z jakich będziesz mógł wybierać. Duża grupa to przecież duża szansa na poznanie osób z branży i nawiązanie z nimi relacji.

Minimum osób, maksimum treści

W sporze jest także druga strona – minimaliści, którzy mówią jasno: mniej znaczy lepiej. Ich zdaniem, mała ilość osób na szkoleniu stwarza większą możliwość indywidualizacji zajęć, tj. dobrania stosownych metod, przykładów do poziomu danej grupy. Mniejsza ilość osób to większa szansa na bezpośredni kontakt z trenerem, uzyskanie odpowiedzi na konkretne pytania (większe grupy są najczęściej zdominowane przez jedną bądź dwie przebojowe osoby, które wykorzystują cały czas przeznaczony na dyskusje na analizę swoich pytań). Wróćmy do przykładu. Idziesz na szkolenie dot. kadr i płac w 2016 r. Wybierasz mniejszą grupę, przez co za szkolenie płacisz więcej. Nawiązujesz jednak bezpośredni kontakt z trenerem, on odpowiada na Twoje pytania, sprawdza, czy na pewno rozumiesz wszystkie zagadnienia, daje Ci wskazówki i rozwiązania, których naprawdę potrzebujesz. W przypadku większych szkoleń, niestety najczęściej nie realizuje się całości zaplanowanego materiału, nie każdy ma szanse na zadanie pytania i przerobienie wszystkich ćwiczeń. Często im większa grupa, tym wolniejsze tempo pracy (choć nie jest to regułą, wszystko zależy bowiem od uczestników).


http://www.nf.pl/manager/w-szkoleniach-mniej-znaczy-lepiej,,5380 9,174