korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

Goethe-Institut: Zapach – niewidzialny kod - wystawa, 21.11.2013–19.01.2014, Warszawa.

Goethe-Institut: „Zapach – niewidzialny kod“

wystawa
21.11.2013–19.01.2014

Centrum Nauki Kopernik
Wybrzeże Kościuszkowskie 20
Warszawa

Informacje o biletach: www.kopernik.org.pl


Zapachy są tak niepowtarzalne, jak odciski palców. Każde miejsce ma swoją specyficzną woń, każde wspomnienie swoją charakterystyczną olfaktoryczną nutę. Wystawa „Zapach – niewidzialny kod” umożliwia wyjątkowe doświadczenie świata zapachów. Przedstawia historię perfumerii, prezentuje perfumeryjne surowce od ambry po wetiwer i pokazuje, że zapachy mogą być postrzegane jako forma komunikacji. To pierwsza w Polsce wystawa poświęcona zapachom współczesnym i historycznym.

Fragment plakatu do wystawy, projekt: Kasper Skirgajłło-Krajewski i Anna Rzeźnik

Ekspozycja podzielona jest na trzy części:

Część I – Ewolucja perfumerii
Fakty, barwne historie i specjalnie na potrzeby wystawy odtworzone unikalne zapachy historyczne pomogą poznać dzieje perfumerii i rolę zapachu w kontekście kulturowym i społecznym.

Część II – Warsztat perfumiarza: surowce i produkty
Stół z olejkami eterycznymi prezentuje różne rodziny zapachowe: drzewne, zwierzęce, korzenne, cytrusowe, kwiatowe. Podobnie wyglądają tzw. organy, czyli warsztat pracy perfumiarza.

Część III – Zapach jako komunikat: zapachowa mapa miasta
Możliwości zapachowej analizy miast i potencjał zapachów jako formy komunikacji społecznej przedstawia część ekspozycji zaprojektowana przez Sissel Tolaas – biochemiczkę, artystkę, „ekspertkę zapachową”. Jej prace są ekscentryczne, stymulujące dla nosa i wyobraźni, skłaniają do nowego spojrzenia na świat zapachów. Pokazywane były między innymi w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Tate Liverpool, Muzeum Narodowym w Pekinie, na Berlin Biennale.

Logo der Ausstellung O wystawie
„Wyobraźmy sobie wspaniałą bibliotekę. Taką, która zawiera bogato zdobione woluminy, a obok nich – najpiękniejsze współczesne książki. Taką biblioteką jest świat zapachów.“ Więcej ...


Wieczór tematyczny

21.11.2013, godz. 19.00–22.00

„Imperium zmysłów“
Otwarciu wystawy towarzyszy tematyczny wieczór dla dorosłych „Imperium Zmysłów”. W programie m.in. specjalny wykład przygotowany przez Osmothèque (archiwum perfum z siedzibą w Wersalu), prezentacja historycznych kompozycji zapachowych, ewolucji perfumiarstwa, zapachowych archetypów, które zmieniły metody pracy perfumiarzy.

Program towarzyszący


20.11.2013 Sissel Tolaas: Zapach = INFORMACJA
wykład

22.11.2013 Emmanuelle Giron: wykład i warsztaty



Wystawie towarzyszy polsko-angielski katalog, prezentujący szerszy kontekst tematyki zapachów. Dr Annick Le Guérer przedstawia w zarysie ewolucję perfumerii, Ina Knobloch opowiada fascynującą historię wody kolońskiej – najczęściej podrabianej kompozycji zapachowej, Sissel Tolaas zdradza warsztat swojej pracy technologią headspace. Katalog uzupełniają wywiady ze słynnymi twórcami perfum, specjalistami z dziedziny perfumerii i nauki o zapachach i węchu.

Kuratorki:

Koncepcja wystawy:

Agnieszka Łukasik – znawczyni i pasjonatka zapachów, współzałożycielka jednej z pierwszych polskich perfumerii z niszowymi zapachami.
Historia perfum:

Annick Le Guérer – antropolożka i filozofka, specjalistka dziejów zapachów i perfum, badaczka współpracująca z Université de Bourgogne w Dijon.
Zapachowa mapa miasta:
Sissel Tolaas – jedna z najbardziej znanych na świecie artystek zapachowych, prekursorka projektów opartych na analizie molekularnej zapachów.
Kolekcja historyczna:
Katarzyna Sosenko – historyk sztuki, właścicielka kolekcji zabytkowych flakonów perfumowych. Autorka wystawy „Zapach Luksusu” o historii perfum.
Autorzy zapachów historycznych:
Daniela Andrier (Givaudan), Dominique Ropion (IFF) oraz polscy specjaliści dr Władysław Brud i zespół Polleny Aromy.

Projekt realizowany w ramach francusko-niemieckiego funduszu kulturalnego.


Organizatorzy: Centrum Nauki Kopernik, Goethe-Institut, Instytut Francuski w Polsce

Partnerzy: Musée International de la Parfumerie Grasse, Pollena-Aroma, Osmothèque Le Conservatoire International des Parfums, Givaudan, IFF (International Flavors & Fragrances Inc), Ville de Grasse (Miasto Grasse), Scentcommunication, Ośrodek Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich
Patroni medialni: TVN, Radio TokFM, Gazeta Wyborcza, Co jest grane, gazeta.pl, AMS, Aktivist, Exklusiv

Partnerzy Centrum Nauki Kopernik: M.st. Warszawa, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Edukacji Narodowej
Sponsorzy Centrum Nauki Kopernik: Samsung, RWE
http://www.goethe.de/ins/pl/war/ver/pl11819746v.htm?wt_nl=war32p l1113