korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

Biuletyn Strategie i Top Manager: Co zrobić, aby przyciągnąć najlepszych pracowników?
Co zrobić, aby przyciągnąć najlepszych pracowników?

Jeszcze w 2004 r. decyzja o podjęciu nowej pracy podyktowana była głównie zakresem przyszłych obowiązków i oferowanym wynagrodzeniem. Dziś większą wagę przywiązuje się do aspektów społecznych, takich jak dobra atmosfera czy elastyczne godziny pracy.

Odpowiedzią na zmieniające się oczekiwania pracowników jest budowanie i wdrażanie strategii, których celem jest bycie atrakcyjnym pracodawcą. Firmy chcą dać potencjalnym kandydatom jasny przekaz – Jesteśmy miejscem, w którym warto pracować i to nie tylko ze względu na wysokie zarobki. Potwierdzają to badania „Trendy w rekrutacji 2015” i „Trendy w rekrutacji w małych i średnich przedsiębiorstwach 2015” przeprowadzane cyklicznie już od 13 lat przez Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich i Systemów Informacyjnych (CHRIS) przy Uniwersytecie w Bambergu we współpracy z portalem pracy monsterpolska.pl.

Znaczące zmiany w piramidzie potrzeb kandydatów

To, co kiedyś było najważniejszym czynnikiem decydującym o podjęciu pracy, dziś spada na dół listy. Co zatem sprawia, że firma jest atrakcyjnym pracodawcą i jak te kryteria zmieniły się na przestrzeni lat? W 2004 roku jako najważniejsze respondenci wskazywali zakres przyszłych obowiązków i oferowane wynagrodzenie (odpowiednio 68 proc. i 64 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się atmosfera w pracy (53 proc.). Zupełnie inaczej sytuacja wygląda obecnie. W badaniu przeprowadzonym w 2014 r. to atmosfera w pracy jest najważniejsza dla kandydatów. Aż 94,3 proc. ankietowanych wskazało ten czynnik. Na drugim miejscu uplasowały się elastyczne godziny pracy (85,9 proc.), a zaraz za nimi szanse rozwoju zawodowego (84,5 proc.) oraz możliwość dalszej nauki i wymiany wiedzy (83,7 proc.). Co ciekawe, wynagrodzenie znalazło się na ostatnim miejscu powodów czynników decydujących o zmianie pracy. Badanie to pokazuje jak bardzo przez ostatnią dekadę zmieniły się priorytety i potrzeby kandydatów. Możliwość rozwoju, dobra atmosfera i elastyczne godziny są cenione o wiele bardziej, niż wynagrodzenie czy zakres obowiązków. Dużo większą wagę potencjalni pracownicy przykładają także do równowagi pomiędzy życiem rodzinny, a zawodowym (w 2004 r. 27 proc., w 2014 r. 67,9 proc.). Czynniki finansowe schodzą więc na dalszy plan. Co to oznacza dla pracodawców?

Stół do piłkarzyków nie wystarczy

Zbudowanie silnej marki pracodawcy, przyciągnięcie nowych i zatrzymanie dotychczasowych pracowników to jedno z największych wyzwań, przed którym stoją dzisiejsi pracodawcy. W ślad za nowoczesnymi startupami i ich sposobem działania na tym polu, idą duże przedsiębiorstwa o ugruntowanej pozycji. Kupują stoły do piłkarzyków, przy których pracownicy mogą zrelaksować się ze współpracownikami, organizują wyjazdy integracyjne i spływy kajakowe. Jednak czy to wystarczy, aby odnieść sukces?

Czytaj cały artykuł:

http://www.nf.pl/manager/co-zrobic-aby-przyciagnac-najlepszych-p racownikow,,53153,44