korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?


Wydarzenie (konferencja, szkolenie, seminarium, warsztaty) językowe już się odbyło.



szkolenie niemiecki warsztaty niemiecki .
ALEXANDER KLUGE: PRZEGLĄD FILMÓW
GOETHE INSTITUT

wt., 20.11.2018 -
sob., 24.11.2018

MCK NOWY TEATR
Madalińskiego 10/16
Warszawa

Alexander Kluge (ur. 1932 r.) należy do najważniejszych, choć wciąż mało znanych w Polsce mistrzów kina niemieckiego. Kluge to mentor i przywódca pokolenia ’68, sygnatariusz słynnego Manifestu z Oberhausen, ikona filmu autorskiego i twórca przekonany o ogromnej odpowiedzialności za losy ojczyzny i jej historycznego dziedzictwa, jaka spoczywa na barkach reżysera filmowego.

Alexander Kluge jest też filozofem, krytykiem kulturalnym, pisarzem i producentem telewizyjnym. Należy do tego samego pokolenia co Adorno, Habermas i Fassbinder. Był jednym z pierwszych przedstawicieli nowego kina niemieckiego (Neuer Deutscher Film). Renoma Klugego jako filmowca opiera się na 20 filmach powstałych w latach 1966-1983. „Potęga uczuć” (1983) to najważniejszy film Klugego, którego tytuł określa główny temat jego twórczości – eksplorację konfliktu między rzeczywistością chronioną przez rozum a antyrealizmem uczuć. Harun Farocki określił holistyczną koncepcję twórczości Klugego jako „zespolenie” – za pomocą kolażu łączy on ze sobą przeróżne elementy, fotografie, obrazy, materiały archiwalne i zainscenizowane scenki, posługuje się kontrapunktem i śródtytułami.
seminarium niemiecki .
W ten sposób tworzy pole do interpretacji dla aktywnego widza, który ostatecznie składa cały film w jedną całość w swojej głowie.
Alexander Kluge - Biografia
„Miłość jest jak stonoga“ Alexander Kluge – wywiad

FILMY

20.11.2018, 19.00
Artyści pod kopułą cyrku: bezradni, 1968, 103 min.

Artyści pod kopułą cyrku, reż. A. Kluge
Złoty Lew w Wenecji w 1968 r. Film jest parabola na temat sztuki i polityki oraz ich wzajemnych związków, na temat sytuacji artystów i publiczności. Za pomocą metafory i motywu cyrku Kluge rozprawia się z historia X muzy w Niemczech.

Projekcję w Nowym Teatrze poprzedzi wstęp profesora Ryszarda Kluszczyńskiego.

Ryszard W. Kluszczyński - profesor dr hab. nauk humanistycznych. Na Uniwersytecie Łódzkim kieruje Zakładem Mediów Elektronicznych. Zajmuje się problematyką sztuki nowych mediów, filmem i wideo, awangardą artystyczną, teorią sztuki i jej najnowszymi tendencjami, jak również zagadnieniami cyberkultury oraz społeczeństwa informacyjnego i sieciowego. W latach 1990-2001 kurator filmu, wideo i sztuk multimedialnych w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Od 2011 roku dyrektor artystyczny projektu Art & Science Meeting w Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku. Opublikował wiele książek m.in. Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej oraz Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce.


21.11.2018, 19.00
Mocny Ferdynand, 1976, 91 min.

Mocny Ferdynand, reż. A. Kluge
Film jest nielicznym w twórczości Klugego przykładem kina opowiadającego. Reżyser przedstawia historię człowieka opętanego ideą totalnego porządku. Film jest przezabawną satyrą na niemiecką obsesję społecznej kontroli.


22,11.2018, 19.00
Patriotka, 1979, 121 min.

Patriotka, reż.
szkolenie niemiecki warsztaty niemiecki .
A Kluge
Głównym wątkiem filmu jest utopijne pragnienie bohaterki odnalezienia „patriotycznej” wersji historii Niemiec w imię sprzeciwu wobec oficjalnej narracji o dziejach ojczyzny. Ten abstrakcyjny i odważny eksperyment formalny, należy do najbardziej znanych filmów w twórczości Klugego.

W Nowym Teatrze w Warszawie po seansie rozmawiać będą dr Iwona Kurz i prof. Przemysław Czapliński.

Przemysław Czapliński - profesor zwyczajny; historyk literatury polskiej i europejskiej XX i XXI wieku, eseista, tłumacz, krytyk literacki; współtwórca Zakładu Antropologii Literatury (UAM, Poznań), kierownik specjalności krytycznoliterackiej, członek-korespondent Polskiej Akademii Nauk. Ostatnie publikacje: Polska do wymiany (2009), Resztki nowoczesności (2011), Poruszona mapa (2016). Redaktor tomów zbiorowych – m. in.: Nowoczesność i sarmatyzm (Poznań 2011), Literatura ustna (2009) Kamp. Antologia przekładów (współredaktor: Anna Mizerka; 2013), Nowa humanistyka: zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii (współredaktor: Ryszard Nycz; 2018), Moc truchleje. Wielogłos o polskim katolicyzmie (Poznań 2018). Kurator cyklów dyskusyjnych - m. in. „Boskie narracje. O wierze, religii i bogach rozmowy z pisarzami” (Teatr Polski, Poznań 2015/2016); „Bioklasy: segregacje i sojusze” (Warszawa 2016). „Nie-boskie narracje. O lęku i gniewie” (Teatr Polski, Poznań 2016/2017), „Prognozowanie teraźniejszości” (UAM, Poznań 2016/2017). Przedmiot badań: literatura (polska) i problemy późnej nowoczesności.

Iwona Kurz - dr hab. (Instytut Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego) zajmuje się historią nowoczesnej kultury polskiej w perspektywie wizualnej, antropologią kultury wizualnej oraz problematyką ciała i gender.
seminarium niemiecki .
Autorka nominowanej do nagrody Nike książki Twarze w tłumie, współautorka książek Obyczaje polskie. Wiek XX w krótkich hasłach, Ślady Holokaustu w imaginarium kultury polskiej, Ekspozycje nowoczesności. Wystawy a doświadczanie procesów modernizacyjnych w Polsce 1821–1929 oraz Kultura wizualna w Polsce.


23.11.2018, 19.00
Pożegnanie z dniem wczorajszym, 1966, 88 min.

Pożegnanie z dniem wczorajszym, reż. A. Kluge
Film opiera się na autentycznych doświadczeniach Helgi Rosenfeld, uciekinierki z NRD, która pada ofiarą kulturowych różnic szukając lepszego życia w RFN. W brawurowo zagranej roli głównej siostra reżysera, Alexandra Kluge.

Przed projekcją do filmu wprowadzi Ewa Fiuk

Ewa Fiuk – doktor filmoznawstwa, germanistka, wykładowczyni w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka książek: Inicjacje, tożsamość, pamięć. Kino niemieckie na przełomie wieków oraz Obrazo-światy, dźwięko-przestrzenie. Kino Toma Tykwera i licznych artykułów dotyczących filmu i kina. Podwójna stypendystka Instytutu Goethego. Do jej zainteresowań naukowych należą film niemiecki, film w kontekście innych sztuk i nauk humanistycznych, antropologia filmu oraz analiza filmu.


24.11.2018, 19.00
Potęga uczuć, 1983, 115 min.

Potęga uczuć, reż. A. Kluge
Film, w którym reżyser podejmuje problematykę kulturowego fenomenu opery oraz znaczenia uczuć w życiu ludzkim jest autorskim esejem artysty, heterogenicznym kolażem składającym się z dwudziestu sześciu wątków.

https://www.goethe.de/ins/pl/pl/ver.cfm?fuseaction=events.detail &event_id=21396525&
szkolenie niemiecki warsztaty niemiecki .
2018-11-18
Data: 2018-11-20
Organizator: Goethe Institut
Miejsce: Warszawa
Rodzaj: ALEXANDER KLUGE: PRZEGLĄD FILMÓW (20-24.11.18)