korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

Nowoczesna edukacja: podcasting w nauce języków obcych - Kącik porad metodycznych Mirosława Zyberta




Kącik porad metodycznych Mirosława Zyberta


Nowoczesna edukacja: podcasting w nauce języków obcych

Czym jest podcasting? Najprościej ujmując to technologia, która pozwala na tworzenie audycji dźwiękowych, które następnie są zamieszczane w Internecie w określonych odstępach czasu i dostępne poprzez ściągnięcie z serwera.

Tak więc podcast to forma internetowej publikacji dźwiękowej. Nazwa pochodzi z połączenia dwóch słów iPod, czyli odtwarzacz muzyczny firmy Apple, oraz broadcast, czyli przekaz. Zaletą podcastu w porównaniu z audycją „na żywo” jest jego dostępność w każdej chwili w popularnym formacie MP3. Forma podcastu zależy od jego twórcy: może to być profesjonalna audycja, słuchowisko, kurs językowy.

W rozpowszechnianiu podcastów najczęściej stosuje się alternatywny do stron www. sposób przekazu za pomocą tzw. czytników RSS. Czytniki te przypominają nieco popularne newslettery. Dzięki nim informacja o podcaście może być „zaprenumerowana” i trafiać szybko do zainteresowanego nim odbiorcy.

Podcasty są tworzone w różnych dziedzinach życia: w technice, kulturze itp. Służą rozpowszechnianiu nagrań wideo (np. telewizja na życzenie), blogów, publikacji zdjęć.

Żeby korzystać z podcastu wystarczy więc, po uzyskaniu informacji o nim, zapisać ściągnięty plik na dowolnym czytniku plików MP3, niekoniecznie musi to być iPod, może to być np. telefon komórkowy z odtwarzaczem tych plików.

Technologia podcastingu stwarza również nową sytuację w nauce języków obcych. Odbiorcy podcastów mogą się uczyć w najbardziej odpowiadającym im zakresie i w takim tempie, jaki jest dla nich najwłaściwszy w danej chwili.

Powstaje coraz więcej podcastów dla osób uczących się języków obcych. Zajmują się tym powstające również w tym celu firmy, które odpłatnie udostępniają całe cykle audycji przeznaczonych do nauki języków obcych. Jednak większość zasobów jest udostępniana nieodpłatnie, co może zachęcać użytkowników Internetu od szerokiego korzystania z tej formy doskonalenia znajomości języka obcego. Wybór języków jest coraz szerszy. Ostatnio modny stał się... chiński.

Powstała nawet firma Praxis Language (http://blog.praxislanguage.com/), która koncentruje się na nauczaniu głównie hiszpańskiego i właśnie chińskiego, oferując odpłatnie m.in. możliwość regularnych rozmów poprzez komunikator Skype z zatrudnionymi przez firmę nauczycielami chińskimi w Szanghaju.

W Polsce audycje dla uczących się języków obcych proponuje Polskie Radio na swoich stronach:

•język angielski – http://www.polskieradio.pl/podcasting/show/?nr=3&name=bis
•język niemiecki – http://www.polskieradio.pl/podcasting/show/?nr=2&name=bis
•język rosyjski – http://www.polskieradio.pl/podcasting/show/?nr=1&name=bis

Niezależnie od proponowanych tam audycji można znaleźć również informacje o technologii podcastingu, informacje, jak ściągnąć podcast, czy też jak go samemu stworzyć.

Na stronie www.podcast.pl znajduje się aktualizowana i ułożona tematycznie lista polskich podcastów, sa tam też instrukcje zarówno dla twórców, jak i odbiorców podcastów.

Dla uczących się języka angielskiego jako drugiego wiele podcastów znajdą państwo na stronie http://www.eslpod.com/website/ . Uczących się niemieckiego zainteresują zapewne wideopodcasty: http://www.searchforvideo.com/podcast/deutsch/.

Podcasty tworzone są nie tylko z myślą o dominujących w świecie językach. Całą listę bezpłatnych podcastów do nauki nawet tych mniej znanych i popularnych języków znaleźć można na stronie http://www.oculture.com/2006/10/foreign_languag.html.

Podcasting stwarza ogromne możliwości w dostępie do materiałów dydaktycznych, ale nie jest wolny od niebezpieczeństw. Audycje, jak wszystko w Internecie, mogą być tworzone i rozpowszechniane przez każdego, kto tylko ma jako takie pojęcie o posługiwaniu się siecią. Dlatego też przy korzystaniu z uzyskiwanych tą drogą materiałów trzeba być bardzo ostrożnym i pobierać materiały tylko ze sprawdzonych i zaufanych źródeł.

Czy w praktyce szkolnej musimy być tylko odbiorcami podcastów? Oczywiście, nie. Wiele szkół posiada swoje strony internetowe i interesujące dokonania w prezentacji swoich osiągnięć na stronach www. Nauczyciele języków obcych wraz ze swoimi uczniami przygotowują wiele ciekawych projektów, których publikacja w technologii podcastingu byłaby interesującym doświadczeniem, chociażby ze względu na powiązanie osiągnięć w nauce języka z umiejętnościami w dziedzinie znajomości komputera i informatyki.

A może macie już Państwo pozytywne doświadczenia w tym zakresie? Podzielcie się nimi z innymi, pisząc do nas na adres klubów językowych.

Mirosław Zybert

http://www.wsipnet.pl/kluby/niemiecki_porady_metodyczne.php?id=8 543