korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

EDUNEWS.PL: WSPIERAJMY KULTURĘ INNOWACJI W SZKOŁACH


Aby nadążać za zmianami we współczesnym społeczeństwie, szkoły muszą rozwijać kulturę innowacyjnego nauczania – to główna teza raportu brytyjskiej Futurelab "Promując transformującą innowację w szkołach". W przeciwnym razie przestaną spełniać swoją podstawową funkcję i nie będą w stanie wyposażyć wychowanków w zestaw umiejętności potrzebnych w XXI wieku.

Potrzeba wprowadzania innowacji w nauczaniu wynika wprost ze zmian na rynku pracy. Potrzeba przygotowywać do samodzielności osoby, które potrafią tworzyć i rozwijać nowe relacje i metody pracy (np. online), są zdolne do ciągłego uzupełniania swoich kwalifikacji, potrafią korzystać z kapitału społecznego i zasobu umiejętnosci tworzonego przez całą szkolną społeczność, bardziej skutecznie się uczą i potrafią przekazywać wiedzę innym. Wyniki badań dowodzą, że taka innowacja przyczynia się do większej motywacji uczniów, przynosi lepsze efekty nauki i wiele innych korzyści (np. relacje personalne) dla uczących się i dla nauczających.

Brytyjski rząd nie poprzestaje na wdrażaniu bardziej spersonalizowanego systemu edukacji, który wręcz wymaga innowacyjnej praktyki szkolnej. Okazuje się jednak, że taka zmiana sposobu nauczania, ukierunkowana bardziej na wkład ucznia w proces edukacji, pobudzanie jego kreatywności i elastyczności, sprawia wiele trudności nauczycielom. Problemy te można jednak łatwo i szybko przezwyciężyć, podsuwając gotowe i sprawdzone pomysły i rozwiązania.

Raport Futurelab ma formę poradnika, który podpowiada nauczycielom i edukatorom, w jaki sposób rozwijać kulturę innowacji w szkole przy wykorzystaniu rozmaitych zasobów w i poza klasą. Oferuje kilkanaście narzędzi, technik i metod pracy, które pozwalają na włączenie nowoczesnych metod pracy w codzienną praktykę szkolną. Zwraca uwagę zwłaszcza na nowe technologie, które stwarzają nauczycielom nowe możliwości efektywnego nauczania i budują relacje społeczne, które mogą zdynamizować nauczanie. Autorzy poradnika podkreślają jednak, że same w sobie nowe technologie nie są innowacją edukacyjną – dopiero ich użycie w odpowiedni sposób przez nauczyciela sprawia, że mamy do czynienia z innowacyjnymi formami nauczania.

"Aktualny program nauczania pozostawia zbyt mało miejsca na rozwój kreatywności i działania praktyczne w szkole." – zauważa Tim Rudd, Starszy Analityk Futurelab. "Nauczyciele muszą podjąć ryzyko. Jest teraz odpowiedni czas na zmianę praktyki nauczania, zwłaszcza w kontekście personalizacji i wyrównywania szans. Szkoły i nauczyciele powinni próbować nowych metod i nawet zaakceptować możliwość popełniania błędów w procesie wprowadzania innowacji w nauczaniu. To nic w porównaniu do konsekwencji niewprowadzenia innowacyjnych metod pracy, co może mieć znacznie poważniejsze skutki dla systemu edukacji i osób uczących się."

Poradnik Promoting Transformative Innovation in Schools można pobrać ze strony Futurelab (Ang., PDF).
http://www.edunews.pl/index.php?option=com_content&task=view&id= 687&Itemid=1