korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

Biuletyn Strategie i Top Manager: Mowa jest srebrem, a feedback złotem
Mowa jest srebrem, a feedback złotem

Aż 84 proc. pracowników ocenia siebie jako słabo zaangażowanych w pracę. Dodatkowo ponad połowa z nich przyznaje, że przyczynia się do tego brak informacji zwrotnej od przełożonego. Feedback jest kluczem do rozwoju otwartej kultury organizacyjnej.

Przekazywanie konstruktywnej informacji zwrotnej jest nieocenione. Dzięki niej pracownicy wiedzą czy dobrze wykonują swoją pracę, a menadżerowie na bieżąco monitorują osiągnięcia zespołu i szybko reagują na zmiany. Jednak aż 56 proc. pracowników uważa, że nadal nie otrzymuje wystarczająco dużo informacji. Do tego rozmowa oceniająca często traktowana jest jako przykry obowiązek. W ten sposób myślą o niej zarówno przełożeni jak i sami pracownicy.

Wina leży po obu stronach
Informacja zwrotna jest jednym z najważniejszych narzędzi pracy w relacjach zawodowych i podstawowym obowiązkiem osób zarządzających każdym zespołem. Niestety menadżerom brakuje wiedzy o tym, jak ją przekazywać. Do tego dochodzi czynnik emocjonalny, czyli obawa, że przekazanie informacji wprost może kogoś skrzywdzić i obrazić. Z kolei unikanie takich sytuacji i tłumaczenie się brakiem czasu jest najgorszą możliwą wymówką.

Problem nie leży jednak tylko po stronie menadżerów i szefów. Pracownicy często odbierają informacje oceniające jako atak. Co w rezultacie prowadzi do braku akceptacji przekazanego komunikatu. Pracownik ignoruje problem, nie wykazuje zainteresowania rozmową i przyjmuje postawę obronną, która uniemożliwia wyciągnięcie konstruktywnych wniosków.

Sposób na lepszą wydajność

Według eksperta rynku pracy Leigh Branhama brak informacji zwrotnej powoduje, że pracownicy szybko tracą sens wykonywanej pracy i decydują się na odejście. Z kolei badania przeprowadzone przez Instytutu Gallupa pokazują, że ponad 80 proc. pracowników niemieckich firm wykazuje znikome zaangażowanie w pracę. Do tego więcej niż połowa przyznaje, że regularnie otrzymywany feedback skłania ich do wydajniejszej pracy.

Jak komunikować ocenę?

Zanim jednak dojdzie do rozmowy oceniającej należy uporządkować informacje o pracowniku, przeanalizować jego dokonania oraz skupić się na rzetelnej ocenie jego działań. Nieprzemyślany i przekazany od niechcenia feedback jest nieprzydatny dla pracownika. A to on w pierwszej kolejności ma skorzystać z przekazanej informacji.

Czytaj cały artykuł:


http://www.nf.pl/manager/mowa-jest-srebrem-a-feedback-zlotem,,53 251,35