korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

IV FESTIWAL TEATRÓW TAŃCA EUROPY ŚRODKOWEJ ZAWIROWANIA 19-29 CZERWCA 2008
ciekawostki z czeski
ciekawostki z francuski
ciekawostki z hiszpański
ciekawostki z niemiecki
ciekawostki z polski dla cudzoziemców
ciekawostki z rosyjski
ciekawostki z węgierski
ciekawostki z włoski





IV FESTIWAL TEATRÓW TAŃCA EUROPY ŚRODKOWEJ ZAWIROWANIA
19-29 CZERWCA 2008


Organizatorem Festiwalu Teatrów Tańca Europy Środkowej Zawirowania, odbywającego się co roku w czerwcu w Starej Prochoffni, jest Teatr Tańca Zawirowania - Fundacja Scena Współczesna przy Starej Prochoffni.

Wydarzenie to gromadzi w czasie tygodniowego przeglądu teatry tańca z Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Białorusi (a także z Niemiec, Hiszpanii, Szwajcarii, Białorusi, Rosji, Francji i Włoch) dając im rzadką możliwość spotkania i konfrontacji dokonań artystycznych. Teatry porównują swoje doświadczenia, nawiązują znajomości, które owocują ciekawymi projektami artystycznymi.

Festiwal ma także na celu popularyzację współczesnego teatru tańca, dziedziny nieznanej w naszym kraju szerszej publiczności. Organizatorzy dokładają wszelkich starań, żeby wybór spektakli był bogaty, a każde przedstawienie prezentowało wysoki światowy poziom.

Kilkudniowe warsztaty prowadzone przez instruktorów wielu rodzajów tańca współczesnego, zażarte dyskusje, całodniowe próby. Świat wirujący od tańca.

I. MADRYT TAŃCZY W WARSZAWIE
19 czerwca
19:30 (Teatr Collegium Nobilium)
LOSDEDAE (Alcalá de Henares)
Onions

Tancerze: Paloma Sainz-Aja, Sara Sanz, Manuela Barrero, Leodan Rodríguez, Chevi Muraday
Muzyka: A Siver Mt Zion, Trentemoller, Bach i inni
Projekt scenografii: Gabriel Carrascal
Projekt świateł: David Pérez
Projekty kostiumów: Nuria Barrios
Wykonanie kostiumów: Marisa Maggi
Wykonanie scenografii: CONEFE/Carlos Ferrer
Grafika: Rakel Mendiola
Fotografie: SXENIC
Producent wykonawczy: Aitor Presa
Asystentka producenta: Adriana Bustos
Korepetytorka: Vanessa Medina
Asystentka reżysera: Paloma Sainz-Aja
Reżyseria i choreografia: Chevi Muraday
Produkcja: Gachi Pisani
Maszynista: Kike Rodríguez
Elektrycy: David Pérez / Lola Barroso

Co ukrywa cebula pod kolejnymi warstwami? Czy zawsze z tego samego powodu ronimy łzy, gdy kroimy ją na pół? Czy może widok jej nagości sprawia, że również czujemy się obnażeni? Uświadamiamy sobie wtedy, że my także przywdziewamy wiele płaszczy, aby coś ukryć? Szczelnie je zapinając, bo dają złudzenie ochrony…
Tancerze stopniowo pozbywają się płaszczy, odsłaniając głęboko schowane małe słabostki i najcenniejsze skarby. Chcielibyśmy, żeby ich śladem poszli widzowie. Żeby zrzucili choć jeden płaszcz. By wyszli z teatru z mniejszym poczuciem obowiązku ukrywania tego, co pod nim schowane...
www.losdedae.com

20 czerwca
19:30 (Teatr Collegium Nobilium)
LARUMBE DANZA (Coslada)
BŁĘKIT albo rytm życia

Pomysł, choreografia i inscenizacja: Daniela Merlo, Juan de Torres
Dramaturg: Fuensanta Morales
Muzyka oryginalna: Camilo Foulkes
Muzyka cytowana: Francis Poulenc, Camerata Meiga, A. García Abril, Nei Rosauro, Joaquín Rodrigo, Chico Hugo, Ángel Villoldo
Aranżacje muzyki: Fernando Egozcue, Joseph Malik, Riuichi Sakamoto
Tancerze: Joaquín Abella, María Arcos, Sara Mogarra, Julio C. Quintanilla, Daniela Merlo
Scenografia: Juan de Torres
Światła i technika: Lia Alves
Kostiumy: Matías Zanotti
Multimedia: Jorge Barriuso, Benito Leonori
Brygadierzy sceny: Pablo Hernández, Martín H. Kocka
Promocja międzynarodowa: Lizbeth Pérez, Berenika Wilczyńska
Promocja krajowa: Elena Millán
Administracja: Mamen Cáceres
Asystent produkcji: Martín H. Kocka
Zdjęcia: Pedro Arnay
Grafika: Juanma Contreras

BŁĘKIT jest rytmem życia
jest morzem.
Niebem.
Naszą planetą.
Dyrygentem orkiestry
który kieruje
codziennym życiem
wszystkich istot
i rzeczy.
I życiem naszej galaktyki.
I wszystkich innych galaktyk.
I Wszechświata.

Artysta tańcząc staje się cząstką wszechświata.

LARUMBEdanza i BŁĘKIT zachęcają każdego, niezależnie od koloru skóry, narodowości i wieku - by spróbował poznać swój własny rytm, który jest częścią pulsu wszechświata.
LARUMBEdanza opowiada o naturalnych procesach, dotyczących człowieka i wszechświata. BŁĘKIT skłania do szukania odpowiedzi na pytania: jakie jest moje miejsce we wszechświecie? Czy jesteśmy świadomi jego istnienia? Dlaczego człowiek pozwala ingerować w jego rytm?
Symbolami uniwersum są nietypowe przedmioty i materiały: folia basenowa, ekrany ze sztucznego tworzywa, wielkie świecące kule. W nich szukamy obrazu wszechświata.
Rytm wyrażamy poprzez światło (projektory, laser, światło fluorescencyjne, black-out) i muzykę (oryginalną oraz mieszankę cytowanych utworów klasycznych i współczesnych).
BŁĘKIT opowiadany jest językiem kina. Audiowizualne projekcje wędrują po scenografii. Obrazy, które przewijają się przed oczami widzów przypominają, że jesteśmy cząstką wszechświata i że człowiek, życie i świat znajdują się w nieustannym ruchu.
www.larumbedanza.com

21 czerwca
19:30 (Collegium Nobilium)
DANIEL ABREU (Madryt)
Spojrzenie ryby

Pomysł i reżyseria: Daniel Abreu
Muzyka: Mercan Dede
Światło: Daniel Abreu i Pedro Fresneda
Wykonawcy: Andrea Quintana, Igor Calonge, Anuska Alonso, Daniel Abreu

Nauczyłem się pływać, gdy miałem osiem lat. Późno, jak na kogoś urodzonego na wyspie. Wspinałem się na plecy ojca i chwytałem jego szyi, a on pływał między skałami. Tak powoli przełamywałem strach, który budziły we mnie ryby i fale. Czyli podążałem tropem mojego brata.
Nie pamiętam, kiedy po raz pierwszy popłynąłem samodzielnie i odważyłem się spojrzeć w dół. Przywarłem do skały i poprzez gogle obserwowałem moje ramię, trzepoczące jeszcze niezdarnie w wodzie. W głębi widziałem ryby. Patrzyły na mnie, płynąc w stronę otwartego morza - ciemnego błękitu, który do dziś napawa mnie lękiem.
Kiedy opuszczamy jakieś miejsce jego obraz rozpada się na kawałki i potem tkwią one w naszej pamięci. Ludzie, dźwięki, kolory, kształty... Osiedlają się w naszej głowie. Teraz do nich wracam. Chcę znaleźć sposób, by je ożywić.
To przedstawienie narodziło się z szumu morza...
Pragnę spokoju. Jak ryby. Ich istnienie coś wyraża, choć niczego nie wyjaśnia. Chcę być rybą. Rybą w przestworzach.

22 czerwca
12:00 (Rynek Starego Miasta)
TEATR TAŃCA ZAWIROWANIA (Warszawa)
Zawirowania w mieście

Pomysł i reżyseria: Włodzimierz Kaczkowski
Choreografia: Elwira Piorun

Rytm miasta, jego chaotyczny oddech i niezorganizowana struktura - w kontraście do skomponowanego ruchu tancerzy. Przedstawienie wykorzystuje różne fragmenty rzeczywistości: dźwięki, ruch uliczny, elementy architektury, przypadkowych przechodniów i staje się nieoczekiwanym wydarzeniem w codzienności miasta.
Spektakl z udziałem tancerzy i hiphopowców.

19:30 (Stara Prochownia)
PROVISIONAL DANZA (Madryt)
Śmierć jest nagrodą

Wykonawcy: Tatiana Chorot, Laura Marrero, Igor Calonge, Josué Espino, Manuel Rodriguez, Carmen Werner
Reżyseria: Daniel Abreu
Światła: Pedro Fresneda
Kostiumy: Virginia Ruíz Robles
Asystentka reżysera: Viky P. Miranda
Muzyka: Masahiro Hiramoto, Tony Bennett, Cole Porter, Fennesz, Oren Ambarchi
Wideo: Diego Ortiz
Zdjęcia: Emilio Tenorio, Ricardo Santana
Inscenizacja, choreografia i kierownictwo artystyczne: Carmen Werner

Trwóg i nadziei wyzbyta
Jest śmierć zwierzęcia w kniei;
Człowiek koniec swój wita
W trwodze, pełen nadziei;
On umarł wiele razy,
Raz w raz znowu powstaje.
Wielki człowiek bez skazy
Widzi morderców zgraję,
Drwina jest w jego dumie
I drwiąc żegna się z życiem;
On śmierć na pamięć umie
Człowiek: śmierci stworzyciel.

William Butler Yeats (przekład - Leszek Engelking)

Porozmawiajmy o odrzucaniu przemocy, o ignorowaniu życia, o możliwości dokonywania wyborów. Nie chcę niczego zmyślać, ale wierzę, że w piekle można spotkać anioła. Porozmawiajmy o podejmowaniu decyzji, o umiejętności kierowania własnym losem, o wolności. Wszyscy przecież łudzą się, że ją pojęli…
Inspiracja spektaklu to obrazy Edwarda Hoppera i spokój widoczny w jego postaciach; w ich spojrzeniu, kolorach i świetle. Wydaje się, że czekają na kogoś lub na coś. Nic ich nie martwi. Kto wie, może wyczekują nagrody… Którą jest śmierć.
www.provisionaldanza.com
II. FESTIWAL
23 czerwca
19:30 (Stara Prochownia)
COMPAGNIE TRAJECTOIRE (Rennes)
Czy można...?

Pomysł: Sandrine Robin, Yann Bouillon
Wykonanie: Sandrine Robin
Muzyka: Yann Bouillon (akordeon diatoniczny)
Światło: Nicolas Pillet
Dźwięk: Nicolas Guindé
Zdjęcia: Richard Volante

Opowieść o sztuce porozumiewania się. Taniec jest funkcją języka i dźwięku. Gdy zamierają słowa, pojawia się ruch. To on rządzi czasem, a przestrzenią muzyka. Narasta, cichnie, na chwilę milknie… I wówczas dotykamy sedna rzeczy. Jesteśmy w innym wymiarze. Jego ulotność zwielokrotnia nasze doznania. Muzyka trwa. A ruch wraz z nią - coraz głębszy, bardziej wyrazisty, coraz bardziej zrozumiały...
http://cietrajectoire.free.fr/

24 czerwca
19:30 (Stara Prochownia)
SIN (Budapeszt)
Biblioteka Brankovicia

Choreografia: Zoltán Nagy
Tancerze: Kata Kopeczny, Tímea Sebestyén, Péter Lipka

Inspirując się postmodernistyczną powieścią Milorada Pavicia Słownik Chazarów, chcieliśmy zbudować historię pełną niedopowiedzeń. Jej wątki rozwijają się symultanicznie. Każdy z nich rozgałęzia się, mnożąc pytania, przypuszczenia. W naszym spektaklu nie ma jednej puenty. Pozostawiamy ją wyobraźni widza.
www.sinpage.org

26 czerwca
od 19:00 (Stara Prochownia)
Romina De Novellis (Rzym)
Dzień Świętej Barbary

Pomysł: Romina De Novellis i Giulio Marzaioli
Reżyseria: Romina De Novellis
Muzyka: Andrea Farri i inni
Światła: Gianni Staropoli
Scenografia i kostiumy: Romina De Novellis

Inspiracją spektaklu jest historyczna Barbara – patronka górników, rzemieślników, strażaków i stolarzy. Chrześcijańska męczennica, która straciła życie z ręki ojca.
Bohaterka jest postacią zaklętą w kamiennym posągu św. Barbary, niesionym przez wiernych w dniu jej święta. Jej natura rozdarta jest między niewinnością dziewczynki a matczyną opiekuńczością patronki. Psychika pozbawionej normalnego życia, zamkniętej przez ojca w wieży Barbary uległa deformacji. Gwarna procesja 4 grudnia kontrastuje z martwotą posągu. Z napięcia rodzi się ruch, a wraz z nim taniec i dźwięk ludzkiego głosu.
www.compagniadenoma.it

19:30 (Stara Prochownia)
TEATR TAŃCA ZAWIROWANIA (Warszawa)
Nic tylko błękit

Choreografia: zbiorowa
Opieka reżyserska: Włodzimierz Kaczkowski
Muzyka: collage
Tańczą: Elwira Piorun, Katarzyna Kizior, Karolina Kroczak

Wolność. Pierwsze skojarzenia: lot, przestrzeń, błękit. Taniec.
Sytuacja na lotnisku. Pośpiech, huk odlatujących samolotów. Podróżni dźwigają walizki, w których mieszczą się rozmaite przedmioty: ubrania, ulubione książki, kilka płyt, wieczne pióro, woda kolońska. Oraz bagaż doświadczeń, emocji i oczekiwań. Omnia mea mecum porto. Kto otworzy swoją walizkę w hali dworcowej, ten pokaże współpasażerom prawdziwe „ja”.
www.zawirowania.pl

27 czerwca
18:00 (Okęcka Sala Widowiskowa)
LARUMBE DANZA i TEATR TAŃCA ZAWIROWANIA (Madryt/Warszawa)
Chopin ambiente
(wstęp wolny)

Pokaz efektów pracy warsztatowej o charakterze „work in progress”. Zamknięcie pierwszego etapu współpracy tancerzy z Warszawy i Madrytu, która ma doprowadzić do premiery w październiku tego roku.

19:30 (Stara Prochownia)
IGUAN DANCE (Petersburg)
Radiodance

Tekst: Aleksandr Puszkin, Nina Bierbierowa, Tatiana Kuzniecowa
Reżyseria: Nina Gastiewa
Choreografia: Michaił Iwanow
Muzyka: Piotr Czajkowski
Tancerze: Nina Gastiewa, Michaił Iwanow

Spektakl jest niezwykłą gonitwą cytatów literackich wplątanych w taniec. Puentuje go fragment recenzji baletowej uznanego eksperta, Tatiany Kuzniecowej (gazeta Kommiersant). Artykuł poświęcono Ulanie Łopatkinie, rosyjskiej primabalerinie. Misza wymaże nazwisko Łopatkiny wstawiając w jego miejsce napis: Nina Gastiewa.

28 czerwca
17:30 (Okęcka Sala Widowiskowa)
ŠTÚDIO TANCA (Bańska Bystrzyca)
Bliscy oddaleni

Choreografia: Zuzana Hájková
Muzyka: Juraj Haško
Światła: Ján Čief
Scenografia: Martin Dubravay
Kostiumy: Larisa Gombárová
Tańczą: Denisa Benčat’ová, Martina Benačková, Michaela Nezvalová, Petra Péterová, Tibor Trulík
Obsługa techniczna: Norbert Nečada

Ich światem jest rzeczywistość poza zasięgiem naszych zmysłów. Mimo to są nam bliscy. Stale obecni. Czasami wyczuwalni niemal fizycznie, czasami gdzieś w oddali. Ale nieustannie wpływają na nasze życie. Obserwują nas. I czekają na wezwanie.
www.studiotanca.sk

20:00 (Stara Prochownia)
DOT 504 (Praga)
Holdin’ fast
Choreografia: Jozef Fruček, Linda Kapetanea
Tancerze: Helena Arenbergerová, Michaela Ottová, Lenka Vágnerová, Petr Opavský, Pavel Mašek, Daniel Raček
„W świecie wiecznego powrotu na każdym geście kładzie się ciężar nieznośnej odpowiedzialności. (...) Najcięższe brzemię nas powala, przyciska do ziemi, upadamy pod nim. Ale w poezji miłosnej wszystkich wieków kobieta pragnie być obciążona brzemieniem męskiego ciała. (...) Im cięższe brzemię, tym nasze życie bliższe jest ziemi, tym realniejsze i prawdziwsze”.
Milan Kundera, Nieznośna lekkość bytu, (tłumaczenie: Agnieszka Holland)
www.dot504.cz

29 czerwca
19:30 (Teatr Collegium Nobilium)
MOUVOIR/Stephanie Thiersch (Kolonia)
cactus bar
„Sądzę, że ktoś mnie wymyślił - Marilyn Monroe“
Pomysł i reżyseria: Stephanie Thiersch
Choreografia i wykonanie: Agustina Sario, Douglas Bateman, Orlando Rodríguez, Romy Schwarzer
Aktor: Jens Münchow
Muzyka: Joseph Suchy
DJ: Miss Bailey
Dekoracje: Bettina Buck
Kostiumy: Karen Piewig
Dramaturgia: Rosi Ulrich
Asystenci reżysera: Teresa Ranieri, Karen Piewig
Kierownik techniczny: Niko Moddenborg
Kierownik produkcji: Béla Bisom
Asystentka producenta: Anna Kempner
Miłość to orgia połączona z okrucieństwem. Wciąż nienasycona uparcie lgnie do afektowanych ciał. Co za nudna impreza! Rusz się! Wymyśl swoją postać! Zależysz tylko od miejsca, chwili i oparów nocy! Bo cóż ciekawego może cię spotkać, gdy namiętność wyzujesz z cierpienia a tajemnica pożądania ustąpi miejsca nudzie?
Czwórka tancerzy, aktor i pani DJ – to wraz z nimi Stephanie Thiersch wyrusza na spotkanie z rozerotyzowaną cielesnością, z pożądaniem i miłością w stanach ekstremalnych. Rozhulane towarzystwo dociera do tajemniczego baru, którego goście błądzą pomiędzy potrzebą bycia w centrum uwagi a tęsknotą do autentyczności.
www.mouvoir.de

BILETY:
pojedynczy – 20 zł
karnet na cały Festiwal – 150 zł
karnet na Madryt tańczy w Warszawie – 60 zł
karnet na Festiwal bez spektakli hiszpańskich – 110 zł
karnet na pięć wybranych spektakli – 80 zł
po odbiór zarezerwowanych karnetów zapraszamy od 16 do 18 czerwca między 10:00 a 17:00. sprzedaż pojedynczych biletów przed spektaklami.
na spektakle DENOMY i Teatru Tańca Zawirowania 26 czerwca obowiązuje jeden bilet.
INFO: ttzawirowania@gmail.com, 22 635 89 64 w. 105
REZERWACJE: www.zawirowania.pl, www.scenawspolczesna.pl, 22 635 89 64 (telefoniczne od 1 czerwca)
ADRESY: Stara Prochownia - ul. Boleść 2, Teatr Collegium Nobilium - ul. Miodowa 22/24, Okęcka Sala Widowiskowa - ul. 1 Sierpnia 36a





http://www.zawirowania.pl/?o-festiwalu,25
język czeski
język francuski
język hiszpański
język niemiecki
język polski dla cudzoziemców
język rosyjski
język węgierski
język włoski