korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

SJO Języki Świata: WARSZTAT METODYCZNO-PSYCHOLOGICZNY:Cudzoziemiec w mojej klasie18.01.14, Warszawa.


Języki Świata- Szkoła Języków Obcych:Cudzoziemiec w mojej klasie?

Data szkolenia: 18 stycznia 2014r.

Szkolenie dla nauczycieli języka polskiego

Zapraszamy do uczestnictwa w WARSZTATACH METODYCZNO-PSYCHOLOGICZNYCH "Cudzoziemiec w mojej klasie?".
Szkolenie adresowane jest do nauczycieli języka polskiego:
szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, którzy uczą w klasach wielokulturowych.
Szkolenie przeznaczone jest zarówno dla osób, które mają niewielkie doświadczenie w nauczaniu języka polskiego jak i dla tych, którzy uczą już wiele lat.

Cudzoziemiec w klasie to nie tylko nowa sytuacja kulturowa w klasie, ale także zupełnie nowe spojrzenie na metody nauczania.
Zajęcia prowadzone są metodami warsztatowymi pod okiem doświadczonych trenerów. Od uczestników wymagane jest aktywne uczestnictwo oraz gotowość do realizowania różnych zadań.
Nauczysz się:
 stosować różne metody i techniki nauczania,
 poznasz podręczniki do nauczania języka polskiego jako obcego,
 poznasz programy, poziomy zaawansowania,
 dowiesz się jak zmniejszyć różnice kulturowe w klasie.

Uczestnicy otrzymają zaświadczenia potwierdzające zdobyte umiejętności.

Maksymalna liczba uczestników na jednym spotkaniu to 12 osób.
Szkolenie zawiera: prezentację multimedialną, prezentację podręczników i materiałów przeznaczonych do nauki języka polskiego dla cudzoziemców, słodki poczęstunek.

Program szkolenia obejmuje:
I. Moduł dot. wielokulturowości:
1. Pokaz filmów „Fatima” oraz „Aslan i jego uczniowie” z serii „Narracje Migrantów” (opis poniżej)
2. Edukacja a równe traktowanie w kontekście równego dostępu do edukacji dzieci nie posługujących się językiem polskim w stopniu dostatecznym do korzystania z edukacji w tym języku.
3. Przykłady dobrych praktyk, czyli jak porodzili sobie inni - systemy nauczenia języka danego kraju na przykładzie Anglii, Szwecji.
4. Dzieci cudzoziemskie, czyli jakie? Zróżnicowanie statusów formalnych dzieci cudzoziemskich
i jego konsekwencje dla funkcjonowania dziecka w szkole (uchodźcy/migranci przymusowi, migranci ekonomiczni, osoby o nieuregulowanym statusie prawnym, mniejszości narodowe, obywatele RP mający rodziców migrantów, obywatele RP pochodzący z rodzin mieszanych).
5. Edukacja międzykulturowa – dobre rady.


Opis serii filmowej „Narracje Migrantów”

Seria filmowa Narracje Migrantów jest jednym z narzędzi opracowanych przez FRS, które mogą wspierać kadrę pedagogiczną oraz edukatorki i edukatorów w prowadzeniu edukacji między-kulturowej. Seria składa się z krótkich filmów, których narratorami i narratorkami są osoby przyjeż-dżające do Polski zza granicy. Słowo „migrant” w tytule nie odnosi się jednak do statusu prawnego doświadczenia życiowego osób wypowiadających się filmach.
Poniżej przedstawiamy opis dwóch filmów, w których przedstawiona jest perspektywa cudzoziemców związana z funkcjonowaniem dzieci cudzoziemskich w polskim społeczeństwie i systemie edukacji formalnej w Polsce: „Fatima” oraz „Aslan i jego uczniowie”.

Film „Fatima” przedstawia opowieść Fatimy 16-latki z Czeczenii, która uczy się w jednym z warszaw-skich gimnazjów. Fatima opowiada o tym, jak postrzega siebie w środowisku szkolnym w Polsce
- jakie są jej codzienne trudności, czy i jak nawiązuje przyjaźnie, jak czuje się jako „uczennica cudzoziemska”. Film stanowi dobry punkt wyjścia do dyskusji różnych aspektach edukacji dzieci cudzoziemskich, wykraczających poza proces przyswajania wiedzy szkolnej.

Bohaterem filmu „Aslan i jego uczniowie” jest Aslan Dekaev, uchodźca z Czeczenii mieszkający
w Polsce od 2004 r. Od września 2010 Aslan pracuje w szkole w Coniewie jako asystent międzykul-turowy. Pomaga nauczycielom i nauczycielkom oraz uczniom i uczennicom porozumieć się na zaję-ciach z różnych przedmiotów, pełni funkcje tłumacza na wywiadówkach, pośredniczy pomiędzy ośrodkiem dla uchodźców i szkołą, prowadzi zajęcia z języka czeczeńskiego.

II. Moduł metodyczny
Motto: "Język polski nie jest trudny, chyba że dla nauczyciela"
Donald Pirie -założyciel stowarzyszenia nauczycieli języka polskiego jako obcego

1. Omówienie i porównanie wybranych podręczników do nauki języka polskiego dla polskich dzieci i dla cudzoziemców (różne techniki pracy, zagadnienia, typy ćwiczeń). Czy i jak możliwe jest wykorzystanie szkolnego podręcznik do nauki języka polskiego w pracy z cudzoziemcami?
2. Jakie problemy językowe mogą napotkać dzieci różnych narodowości (porównanie systemów językowych, na co zwracać szczególną uwagę w przypadku dziecka z Wietnamu, a jaką w przypadku dziecka z Ukrainy)
3. W jaki sposób uczyć cudzoziemców polskiej gramatyki, na co należy kłaść nacisk?
4. Panel dyskusyjny w oparciu o doświadczenia uczestników.

SERDECZNIE ZAPRASZAMY


Agnieszka Kozakoszczak
Koordynatorka programu edukacyjne go FRS
Telefon: (22) 400 09 12
kom.: +48 (0) 796 378 925
e-mail: akozakoszczak@ffrs.org.pl

Marlena Olechowska
Metodyk Języki Świata &CPS
Telefon: 22 826 19 04
Tel.kom. +48 695 974 551
e-mail:metodyk@learnpolish.edu.pl

Data szkolenia: 18 stycznia 2014r.
Czas szkolenia : 6 godzin, 10:00 – 16:00
Koszt uczestnictwa : 200 zł
Zgłoszenia : metodyk@learnpolish.edu.pl


http://jezykiswiata.com/index.php/o-nas.html
język polski dla cudzoziemców