korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

Goethe Institut w Warszawie: „Muzyka przyszłości“ – software muzyczny Abletona podbija świat
Goethe Institut w Warszawie: „Muzyka przyszłości“ – software muzyczny Abletona podbija świat


Używa go Skrillex, polega na nim Flying Lotus, Ski Beatz, producent hip-hopu, jest jego zagorzałym zwolennikiem – software Live firmy Ableton jest dla muzyków tym, czym Mercedes dla fanów motoryzacji: niemieckim produktem wysokiej jakości. Przedsiębiorstwo, które stworzyło to oprogramowanie, ma swą siedzibę przy Schönhauser Allee w stolicy Niemiec. Typowa berlińska historia…

Jan Bohl już nie określa swej firmy mianem startupu. Bohl jest dyrektorem finansowym Abletona – jednej z najbardziej innowacyjnych wytwórni software’u muzycznego na świecie. „Kiedyś czytałem, że podobno człowiek może znieść tylko 150 osób w swoim bezpośrednim otoczeniu; my mamy już 170 pracowników, więc trochę przekroczyliśmy ten pułap“. Pomimo to Bohl jest przekonany, iż Ableton zachował familiarną aurę okresu pionierskiego. Większość udziałów w firmie mają jej założyciele - Gerhard Behles i Bernd Roggendorf – którzy nadal tworzą zarząd. „To zupełnie tak, jak w solidnym westfalskim przedsiębiorstwie rodzinnym“, twierdzi Bohl. Pod taką konstatacją znaczna część załogi pewnie by się nie podpisała. Ableton jest przecież odlotowy, młody, międzynarodowy i tworzy produkty, które mają wpływ na muzykę elektroniczną całego świata. Dlaczegóż więc miałby się kojarzyć z westfalskim modelem firmy rodzinnej?

Software muzyczny ciągle zyskuje na znaczeniu

Jan Bohl, dyrektor finansowy Abletona W 2000 r. dyplomowany ekonomista Bohl, dzięki prywatnym kontaktom, otrzymał stanowisko w założonym rok wcześniej Abletonie. Na jakimś przyjęciu poznał Roggendorfa, jednego z założycieli firmy i w samym środku boomu internetowego opuścił potentata PricewaterhouseCoopers, aby uporządkować finanse raczkującego startupu software’owego. Koledzy, którzy wcześniej przeszli do biznesu internetowego, odradzali mu ten krok. Dziś Bohl jest jednym z nielicznych ekonomistów z tamtego okresu, którzy utrzymali się na stanowiskach. Pierwsza bańka internetowa pękła, jednakże software muzyczny ciągle zyskiwał na znaczeniu. W roku 2000 tylko nieliczni ryzykanccy geekowie taszczyli na scenę ciężkie komputery, a dziś srebrne laptopy podpinane są do wszystkich konsoli – bez względu na to, czy gra się techno, indie, czy też pop.

Software Live Abletona obsługuje olbrzymi rynek. Dla Daniela Büttnera, szefa zespołu dźwiękowców w Abletonie, Live jest czymś w rodzaju instrumentu muzycznego. Za pomocą tego instrumentu można nie tylko wytwarzać dźwięk, lecz także tym dźwiękiem manipulować. Na przykład poprzez samplowanie: „Ludzie biorą kawałek tracka Steviego Wondera i robią z tego coś zupełnie nowego. Klasyczne instrumenty nie wykreują kolażu z istniejącego materiału”.

W Abletonie Daniel Büttner jest szefem zespołu dźwiękowców, a w wolnym czasie - basistą zespołu Tangowerk | ˆ Ableton
powiększ Ableton robi wszystko, by ułatwić życie użytkownikom. Od samego początku wielką wagę przywiązywano do intuicyjnej obsługi. To się udało, jeśli wierzyć Skrillexowi, znanemu producentowi dubstepu. Dziś jednak oprogramowanie tak się rozwinęło, że całkowite opanowanie go jest prawie niemożliwe. „Nawet ja odkrywam funkcje, których nie znałem“, twierdzi Büttner. Szef dźwiękowców nie uważa tego za złe. „Aktualny trend polega na tym, że ludzie wyszukują funkcje, które rzeczywiście są im potrzebne i tylko te świetnie opanowują. Na przykład hip-hopowiec może sobie darować to, co jest niezbędne muzykowi specjalizującemu się w techno.“
„Ciągle wierzymy, że uczciwość zwycięży“

Wielu muzyków i DJ-ów korzysta z oprogramowania Live. Nie wszyscy jednak zapłacili za ten software Abletonowi. W obiegu jest wiele nielegalnych wersji. Kopie pirackie to trudny temat dla firm software’owych. Dyrektor Bohl dostrzega też pozytywne strony tego zjawiska, uważa bowiem, iż każdy pirat jest potencjalnym klientem: „Ciągle zgłaszają się do nas kancelarie prawnicze, szczególnie z USA, które obiecują, że na drodze sądowej odzyskają dużo naszych pieniędzy. Nie chcemy z tego korzystać. Ciągle wierzymy, że uczciwość zwycięży i pewnego dnia użytkownicy pirackich wersji zaczną dobrowolnie płacić.“

Najnowszy produkt Abletona jest w znacznym stopniu zabezpieczony przed nielegalnym kopiowaniem. Push to 64-ścieżkowy kontroler DJ-ski, który współpracuje z nowym oprogramowaniem Live 9. Celem projektantów było stworzenie prawdziwego instrumentu zamiast kolejnego kontrolera MIDI. Chodziło o to, by grać na Pushu bez konieczności zbliżania się do komputera. Recenzje w czasopismach muzycznych oscylują między pozytywnymi i euforycznymi. Jak dotąd niewielu muzyków miało okazję wypróbować Pusha. Ilość przedpłat znacznie przekroczyła oczekiwania producenta. Obecnie klient musi się liczyć z tym, że będzie czekał na dostawę sprzętu nawet i dwa miesiące.

http://www.goethe.de/ins/pl/lp/kul/dup/emd/pl11257789.htm
język niemiecki