korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

Goethe-Institut: Fettes Brot - Nowe lepsze czasy
Goethe-Institut: Fettes Brot: Nowe lepsze czasy

Czołowi reprezentaci nowej szkoły niemieckiego rapu, gwiazdy niemieckiego popu, niemieccy Beastie Boys, czyli grupa Fettes Brot. Popularni raperzy z Hamburga wciąż dobrze się bawią na płycie 3 is ne Party.
Jest ich trzech – Dokter Renz, König Boris, Björn Beton. Od 20 lat tworzą jeden z najpopularniejszych niemieckich zespołów hiphopowych, Fettes Brot. Tak naprawdę nazywają się Martin Vandreier, Boris Lauterbach i Björn Warns. Mają po 40 lat, mieszkają w Hamburgu, mają rodziny, wychowują dzieci, ale nie przeszkadza im to w dalszym rapowaniu o imprezach, piciu z kumplami i podrywaniu dziewczyn. Jaki jest ich przepis na sukces? „Dobra zabawa i mocna przyjaźń“ – odpowiadają. W 2010 roku członkowie Fettes Brot zawiesili działalność, bo chcieli odpocząć od siebie i od muzyki. Długo bez siebie nie wytrzymali, po trzech latach powracają albumem 3 is ne Party w jeszcze lepszych humorach i z nową energię do zabawy.

Rap przy piwie

Pierwszym utworem na nową płytę grupy był Kannste kommen. Kulisy jego powstania zdradzają Dokter Renz i Björn Beton. „Pod nieobecność Borisa, umówiliśmy się u kolegi, żeby przejrzeć jego kolekcję płyt. Z godziny na godzinę pochłanialiśmy kolejne butelki piwa, atmosfera robiła się coraz bardziej wesoła i zaczęliśmy wymyślać tekst piosenki dla niego. Głównym źródłem inspiracji była płyta funkowej grupy Sexual Harassment z lat 80. z kawałkiem If I Gave You A Party. Jeśli dobrze wsłuchać się w Kannste kommen, to są w niej też cytaty z Klaus und Klaus, Ingo Insterburga, Jamesa Browna i Janet Jackson. Borisowi podobał się nasze wygłupy, ale nie spodziewaliśmy się, że będzie chciał, żeby ten utwór trafił na płytę”. Tytuł 3 is ne Party to cytat z Andy’ego Warhola „one’s a company, two’s a crowd, three’s a party“, a czarno-biała okładka nawiazuję do wspólnego zdjęcia Andy‘ego Warhola, Jeana-Michela Basquiata i Francesco Clemente. „To byli trzej kumple, tacy jak my“ – dodają.

W wywiadzie dla magazynu „Brash“ Dokter Renz rozwija porównanie Fettes Brot z Andym Warholem – „Podoba mi się, że tworzył sztukę z rzeczy powszednich. My robimy coś podobnego w muzyce. Wystarczy kilku kumpli, żeby wspólnie grać sztukę. Jeśli was coś bawi, to inni też będą się z tego śmiali. Warhol dał nam odwagę, żeby nie ograniczać się i wyrażać całą przyjemność z robienia muzyki“. Na 3 is ne Party powróciły klimaty hiphopowe z dawnych lat obok nowoczesnych brzmień klubowych. W tekstach przewijają się wspomnienia z młodości w Für Immer Immer i Wackelige Angelegenheit, opowieści o dziewczynach w Mehr Gefühl i Josephine #Schreibaby oraz o nocnym życiu St. Pauli w Toten Manns Disco. Nie brakuje też ważkich tematów w Crazy World podsumowującym wydarzenia 2013 roku, sprzeciwu wobec procesu gentryfikacji Hambruga w Dynamit & Farben czy niewinnego KussKussKuss, który ma być prowokacją wobec seksistowskich i homofobicznych tekstów wielu modnych raperów.

Niemieccy klasycy

Po 20 latach kariery członkowie grupy Fettes Brot są nie tyle hiphopowymi weteranami, co bardziej legendami i głównymi promotorami tego gatunku w Niemczech. W pierwszej połowie lat 90. jako przedstawiciele tzw. Neue Schule przełożyli fascynacje m.in. Beastie Boys, De La Soul, A Tribe Called Quest i The Pharcyde na lokalne warunki i wprowadzili tę muzykę do mainstreamu. Ich teksty były lekkie, zabawne, ironiczne i obowiązkowo rapowane albo śpiewane w rodzimym języku. W drugiej połowie dekady do spółki z Fantastischen Vier bombardowali listy przebojów takimi singlami jak Nordisch by Nature, Jein, Ruf mich an, Da Draussen, Schwule Mädchen. Ich sukcesy pociągnęły za sobą całą falę raperów z Hamburga – Absolute Beginner, Fünf Sterne Deluxe, Dynamite Deluxe. Na ogromne trasy koncertowe po całym kraju zespół zabierał jako support również inne zespoły m.in. Blumentopf, Massive Töne, Eins Zwo, a Björn Beton prowadził na kanale VIVA kultowy program „Freestyle“.

„Kiedy teledyski hiphopowe zaczęły pojawiać się w telewizji, w środowisku to był ogromny szok, ponieważ wcześniej była to muzyka undergroundowa. Chociaż największą sensacją było to, że na nasze koncerty przychodziły również dziewczyny – wspomina Björn Beton. – Dla wielu osób reprezentujących Alte Schule to, co robiliśmy, było nie do przyjęcia. Nazywali nas komercyjnymi świniami i nie uznawali naszej twórczości za hip-hop. My nie przejmowaliśmy się, kochaliśmy tę muzykę i robiliśmy dalej swoje“. Fettes Brot nie tylko w dziesiątą rocznicę działalności odbyli trasę z rockową grupą Die Ärzte, ale również dwa lata później z piosenką Emanuela zajęli drugie miejsce w Bundesvision Song Contest, a ich album Am Wasser gebaut osiągnął status złotej płyty i przyniósł grupie prestiżowe nagrody Comet i Echo. Raperzy z Hamburga ponownie osiągnęli sukces w czasach zupełnie im nie sprzyjających, ponieważ w nowej dekadzie na listach przebojów nastała epoka gangsta rapu i gwiazd z Aggro Berlin.

Największy komplement

Podczas comebacku na festiwalu Rock am Ring w 2013 grupa Fettes Brot wykonała mieszankę klasyków – Reimemonster Afrob feat. Ferris MC, Mein Block Sido, Chabos wissen, wer der Babo ist Haftbefehl, Party Safari Blumentopf, Türlich Türlich Das Bo, Dickes B Seeed, Leider Geil Deichkind, Rock On Absolute Beginner, Fremd im eigenen Land Advanced Chemistry. Jej członkowie chcieli przypomnieć młodszej publiczności, kim są i skąd wywodzi się muzyka, której dzisiaj wszyscy słuchają. Chociaż już nie muszą się obawiać o godnych następców, wpływ Fettes Brott słychać w twórczości Caspera i Cro, a raper Sido zaprosił na płytę 30-11-80 Doktera Renza. „Widzę, że obecnie panuje duża różnorodność w niemieckim rapie. Zawsze marzyliśmy o tym, żeby pojawiły się u nas nowe interpretacje tego gatunku. Kiedyś wielu ludzi nie mogły się z tym pogodzić, ale te czasy minęły. Co i raz słyszę, że ten czy inny raper wychował się na płytach Fettes Brot. To dla nas największy komplement“ – podsumowuje König Boris.

Jacek Skolimowski
dziennikarz, mieszka w Berlinie
Copyright: Goethe-Institut Polska
styczeń 2014
http://www.goethe.de/ins/pl/lp/kul/dup/mus/pl12209688.htm
język niemiecki