korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

Gry interaktywne w procesie nauczania języka obcego - Kącik porad metodycznych Mirosława Zyberta

Kącik porad metodycznych Mirosława Zyberta

Gry interaktywne w procesie nauczania języka obcego

Gry i zabawy dydaktyczne, w tym językowe, zawsze cieszyły się wśród uczniów zainteresowaniem, ponieważ pozwalają łączyć naukę z zabawą i stanowią odprężenie od często monotonnych i nudnych ćwiczeń. Ich zaletą jest również fakt, że nauka poprzez grę nie podlega bezpośredniej presji oceny, co stwarza odpowiednią atmosferę do nauki.

Interaktywne gry językowe to najbardziej zaawansowana technologicznie forma tych gier. Główna różnica polega na tym, że w grach interaktywnych wykorzystuje się możliwości komputera. To zaś sprawia, że gry te mogą być bardziej skomplikowane i urozmaicone poprzez wykorzystanie ruchu (animacji) oraz dźwięku.

Wiele gier interaktywnych pozwala również na dostosowanie poziomu trudności do możliwości grającego lub, w przypadku gier wymagających pewnej zręczności, dobranie tempa gry do możliwości ucznia. Ta możliwość stwarza również szansę na odniesienie sukcesu uczniom słabszym, zazwyczaj ustępującym innym lub wręcz rezygnującym z wysiłku z tego powodu, że nie nadążają. W tym aspekcie należy pamiętać o dostosowaniu gry do poziomu uczniów. Zbyt trudna lub zbyt łatwa gra zniechęca.

Właściwie dobrane gry interaktywne silniej motywując do nauki (każda gra "wciąga"), wyzwalają również większą aktywność i kreatywność.

Jakie jest miejsce interaktywnych gier w procesie dydaktycznym? Teoretycznie można korzystać z nich w każdej fazie lekcji. Gra w fazie wstępnej lekcji może odgrywać rolę kontroli poznanego materiału lub stanowić tzw. „rozgrzewkę” przed wprowadzeniem nowego. Mogą gry interaktywne służyć wprowadzeniu nowego materiału, jego prezentacji lub utrwaleniu. W wielu interaktywnych programach nauczania występują oprócz typowych gier tzw. zadania interaktywne prezentujące lub utrwalające w formie ćwiczeń różne zagadnienia językowe. Stanowią one etap pośredni pomiędzy podanym w atrakcyjnej formie ćwiczeniem, a grą z elementami współzawodnictwa, pokonywania barier i nagrodą za jej ukończenie.

W interesujący sposób cechy i zalety komputerowych gier językowych opisuje Marianna Agnieszka Pietrus-Rajman z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Warto przeczytać jej artykuł na ten temat w Internecie.

Istnieje jednak kilka barier, które powodują, że gry interaktywne nie znajdują swojego miejsca w procesie dydaktycznym na lekcji. Pierwszą, najważniejszą przyczyną jest nadal niewystarczające wyposażenie szkół w odpowiednią ilość stanowisk przy komputerze, a językowa gra interaktywna z reguły jest zadaniem indywidualnym (dostosowanie tempa gry do możliwości itp.). Gra zabiera również sporo cennego czasu na lekcji, co przy niezbyt wysokim tygodniowym wymiarze godzin nauczania języka może zniechęcać nauczyciela do stosowania tej formy pracy. O wiele chętniej w tej sytuacji zastosuje on gry językowe nie wymagające komputera.

Pewnym problemem jest także dość niska podaż językowych gier interaktywnych na rynku materiałów dydaktycznych. Z niektórych gier można bezpłatnie korzystać w trybie online, inne, niestety, wymagają nakładów finansowych na ich zakup.

Dobrym wyjściem z tej sytuacji jest zachęcenie uczniów do korzystania z tej formy doskonalenia języka w ramach zajęć pozalekcyjnych lub w domu. Rola nauczyciela polegać tutaj będzie na zapoznaniu uczniów z możliwościami gier językowych oraz na wskazaniu im źródeł ich zdobycia lub podaniu adresów stron internetowych, na których gry te są dostępne bezpłatnie w trybie online lub do ściągnięcia.

Na stronach Klubu Języka Rosyjskiego dostępne są zadania interaktywne dla uczących się tego języka. Nie są to pełne gry językowe, posiadają jednak pewne cechy gier, jak punktacja osiągnięć, dostosowanie tempa wykonywania zadania do możliwości ucznia itp.

Zadania te przypisane są do poszczególnych cyklów podręczników i z nimi skorelowane: Времена, Новые встречи, Успех.

Na stronach Klubu Języka Niemieckiego znajduje się szereg interaktywnych zadań dla uczących się niemieckiego, a na stronie Klubu Języka Angielskiego podobne zadania przypisane są do cyklów podręczników Follow me oraz Open Mind.

Uczący się języka angielskiego mogą również skorzystać z gier online w Internecie: http://www.britishcouncil.org/kids-games.htm

Jednym z ulubionych zajęć dzieci i młodzieży są różnego rodzaju gry komputerowe. Warto namówić uczniów, by spróbowali swych sił w tych grach w języku, którego się uczą. Spośród podanych poniżej linków warto wyszukać odpowiednie zdaniem nauczyciela gry i polecić je uczniom w językach: angielskim, niemieckim, rosyjskim.

Inne przydatne linki:

http://www.englishuniversity.eu/
http://skocz.com/Katalog/J%25C4%2599zyk%2Bniemiecki/3789/
http://festival.1september.ru/articles/501486/

Mirosław Zybert

http://www.wsipnet.pl/kluby/niemiecki_porady_metodyczne.php?id=1 0450