korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

Goethe-Institut: Praca w jednym ujęciu- Antje Ehmann i Harun Farocki badają poglądy..6-18.05.13,Łódź
Goethe-Institut:

Praca w jednym ujęciu: Antje Ehmann i Harun Farocki badają poglądy na temat pracy.
warsztat
6–18 maja 2013
PWSFTViT
ul. Targowa 61/63
90-323 Łódź

Nabór do udziału w warsztatach został zakończony.

Co oznacza dla nas pojęcie praca? Czy różne pokolenia i kręgi kulturowe mają podobne wyobrażenie o pracy? Czym różnią się tradycyjne formy pracy od zupełnie nowych? W projekcie „Eine Einstellung zur Arbeit - Labour in a Single Shot (Praca w jednym ujęciu)“ Antje Ehmann i Harun Farocki badają od 2011 r. kulturowe różnice i podobieństwa w sposobie pojmowania pracy. W lutym 2013 r. w Tel Aviv Museum of Art odbyła się światowa premiera tego projektu, finansowanego między innymi z funduszu projektów wybitnych Goethe-Institut. Prezentowane na niej prace powstały w ramach warsztatów w Bangalore, Berlinie, Genewie, Rio de Janeiro i Tel Awiwie.

Antje Ehmann i Harun Farocki ˆ Goethe-Institut Tel Aviv

Jedno ujęcie i dwie minuty
Osoby chcące zapoznać się z tym zakrojonym na światową skalę projektem Goethe-Institut, mogą sięgnąć po cyfrowy katalog wystawy. Dwie reguły obowiązywały autorów zamieszczonych tam, najczęściej dwuminutowych filmów: uczestniczący w projekcie twórcy filmowi i artyści wideo musieli zamknąć swoją pracę w dwóch minutach oraz zrealizować ją w jednym tylko ujęciu, bez cięcia montażowego. Tytułowe „Einstellung“, oznaczające w języku niemieckim zarówno „nastawienie“ jak i „ujęcie“ należy zatem rozumieć jako zamierzoną i świadomą dwuznaczność.

Ustalając tak sztywne zasady kuratorzy projektu powołują się na wzór historyczny: film La Sortie de l’Usine Lumière à Lyon (Wyjście robotników z fabryki) braci Lumière z 1895 jest jednym z pierwszych filmów historii kina. Trwający tylko minutę i nakręcony w jednym ujęciu film, stał się 120 lat później formalnym „template“ (szablonem) dla filmów wystawy.

Każda kolejna wystawa opatrzona będzie innym akcentem kuratorskim. Włączone zostaną efekty kolejnych, zaplanowanych warsztatów. Obecnie Farocki i Ehmann rozwijają temat wspólnie z artystami i artystkami w Argentynie, w ramach warsztatu Goethe-Institut w Buenos Aires, następnie udadzą się do Hanoi, Bostonu, Meksyku (miasta), Johannesburga. W maju odbędzie się warsztat w PWSFTViT, w słynnej szkole filmowej w Łodzi.

15 odsłon
Kolejne odsłony wystawy wideo będą miały miejsce w Lizbonie, Łodzi (Muzeum Sztuki), Bangalore, Montrealu, Meksyku (mieście), Bostonie i Berlinie. Ponadto część wybranych prac z Rio de Janeiro zostanie zaprezentowana w pawilonie latynoamerykańskim podczas 55 Biennale w Wenecji 2013.

Katalog w sieci
Równolegle do szeregu wystaw i warsztatów, Antje Ehmann i Harun Farocki publikują w internecie cyfrowy katalog: www.eine-einstellung-zur-arbeit.net. Prezentowane są tu wszystkie, powstające w ramach projektu prace, co umożliwia wszechstronny research.

„Eine Einstellung zur Arbeit - Labour in a Single Shot (Praca w jednym ujęciu)“ jest koprodukcją Harun Farocki Filmproduktion i Goethe-Institut. Koordynacją całości projektu zajmują się Instytuty Goethego Ameryki Północnej, pod przewodnictwem Goethe-Institut w Bostonie, gdzie podczas gościnnej docentury obu artystów/kuratorów powstała koncepcja projektu.

Organizatorzy warsztatów w Łodzi:




ˆ Harun Farocki FilmproduktionHarun Farocki (ur. 1944) to jeden z najbardziej radykalnych artystów z kręgu sztuki współczesnej w Niemczech. W swych różnorodnych pracach bada miejsce oraz znaczenie obrazu w dzisiejszych społeczeństwach. Na dorobek artysty składa się ponad setka filmów kinowych i telewizyjnych, prac video, instalacji i esejów o tematyce filmowej, dobitnie świadczących o pewnej umiejętności: odsłaniania rozmaitych form władzy, jakimi nacechowane są produkcja oraz konsumpcja obrazu. Przedmiotem zainteresowania reżysera są zarówno początki historii filmu jak gry video i wirtualna rzeczywistość oraz rola obrazu w działaniach wojennych. Artysty pozostaje w jego twórczości ukryty za obrazem, skupiającym całą uwagę widza. Pełniąc rolę narratora Farocki nie usiłuje objaśniać faktów, prezentuje natomiast szereg możliwych perspektyw, pozostawiając widzom odkrywanie tego, co kryje się w obrazie.
http://www.goethe.de/ins/pl/war/ver/pl10916466v.htm?wt_nl=war12p l0413