korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

EDUNEWS.PL: CZEGO OCZEKUJE POLSKI STUDENT?

Jak wynika z ostatnich badań Polish Student Survey przeprowadzonych przez oddział badawczy Universum Polska, większość studentów (66%) chciałaby zostać w przyszłości ekspertami w danej dziedzinie. To znacznie więcej niż wskazywali młodzi ludzie w innych krajach UE – np. w Wielkiej Brytanii 18% studentów wskazało taki cel zawodowy, a w Niemczech 23%. W świetle długofalowych zmian na rynku pracy (w perspektywie dekady i więcej) – zdobywanie wiedzy specjalistycznej z wąskiej dziedziny może być właściwą decyzją, zwłaszcza gdy dany obszar wiedzy powiązany jest z kluczowymi segmentami gospodarki opartej na wiedzy. Oczywiście pozostaje jeszcze wybór tej dziedziny – jeszcze kilka lat temu olbrzymie rzesze studentów szukały szczęścia w marketingu i wcale się to dobrze dla wielu nie skończyło.

Mniej istotna, niż na przykład u studentów w Niemczech czy Wielkiej Brytanii, jest dla polskiej młodzieży równowaga pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym, którą stawiają na drugim miejscu (47% wskazań). Tymczasem w Niemczech i Wielkiej Brytanii jest to najważniejszy cel zawodowy studentów – 58%. Może to oznaczać, że część studentów w Polsce ma świadomość potencjalnych trudności na rynku pracy i jest gotowa pracować więcej kosztem swojego życia prywatnego.

Po przyjściu do pracy, prawie połowa studentów (46%) poszukuje stabilizacji. Raczej boją się rozwijających wyzwań (jedynie 34% ich oczekuje w wymarzonym miejscu pracy). Ten wynik jest bardzo niepokojący. Zwłaszcza w czasach, w których zmiany społeczne, technologiczne, czy gospodarcze wymuszają podejmowanie wyzwań, aby osiągać kolejne szczeble kariery zawodowej. Do podejmowania wyzwań gotowych jest prawie połowa młodych Niemców i Brytyjczyków.

Tylko 30% polskich studentów chce być osobami kreatywnymi! Tu akurat wyniki w Polsce nie różnią się od tych w Niemczech i Wielkiej Brytanii, ale nie należy się z tego cieszyć. Niestety Europa coraz częściej przegrywa pod względem kreatywności rywalizację z krajami w innych częściach świata – m.in. Stanami Zjednoczonymi, Chinami, Koreą Płdn., w których częściej powstają innowacje i wynalazki. Kreatywność to jeden z najważniejszych czynników w gospodarce opartej na wiedzy, bardzo istotny zwłaszcza w pojawiających się nowych zawodach. Niestety, brak kreatywności, to główna zasługa polskiego systemu edukacji, który w żaden sposób nie przygotowuje uczniów i studentów do bycia kreatywnymi w życiu.

Młodzi Polacy, jak pokazują wyniki Polish Student Survey, wcale nie muszą czuć się niezależnymi w pracy (24% wskazań), nie muszą też pracować w dobrej czy ważnej sprawie (21%). Są być może więc realistami, świadomymi, że nie każda praca będzie ciekawa, a środowisko pracy przyjazne.

Tylko 18% respondentów zadeklarowało, że chce być liderami lub zarządzać zespołami. To o połowę mniej niż w Niemczech. Jedynie 14% studentów chce zrobić międzynarodową karierę. Tu znów mamy wyniki o prawie połowę niższe niż młodzi Niemcy, Brytyjczycy czy Rosjanie. To ostatnie też może niepokoić, zwłaszcza, że w zglobalizowanym i integrującym się świecie praca za granicą może być skuteczną drogą do zdobywania doświadczeń i umacniania swojej pozycji na rynku pracy. A może po prostu studenci mają nadzieję, że w Polsce pracy dla nich nie zabraknie?

(Źródło: badania Universum)


więcej na:
http://www.edunews.pl/index.php?option=com_content&task=view&id= 960&Itemid=1