korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

Biuletyn Strategie i Top Manager: Coaching skupiony na rozwiązaniach

Biuletyn Strategie i Top Manager: Coaching skupiony na rozwiązaniach

Managerowie zorientowani na problem pytają: Co działa źle? Co nie działa? Dlaczego? Managerowie skupieni na rozwiązaniach pytają: Co działa dobrze? Jak to wykorzystać by osiągać więcej?

Przyjrzyj się przez chwilę najbardziej strategicznym spotkaniom: by dowiedzieć się, jakie działania firma powinna podjąć w przyszłości, niektórzy managerowie czują potrzebę wypowiedzenia długiej dołującej listy tego, co idzie źle. Co nie jest dobre albo co nie jest dobre wystarczająco? Dlaczego konkurenci są lepsi? Co już dawno powinno być zrobione? Jakie są powody, dla których nie zrobiliśmy jeszcze x, y, z? Kto ponosi odpowiedzialność za to, że jesteśmy w tym miejscu? Czy ja to wina? Ile czasu już straciliśmy i jak niewiele czasu zostało?

W czasie tych zorientowanych na problem spotkaniach, twój zespół staje się coraz bardziej i bardziej zaabsorbowany wymyślaniem każdego problematycznego aspektu całej sytuacji. Managerowie są w tym naprawdę dobrzy. Są w tym wytrenowani. Wchodzą we wszystkie możliwe aspekty „dlaczego” i „dlaczego nie?”. Każdy z nich na wiele sposobów próbuje coraz dogłębniej zrozumieć problem. Bez wątpienia, większość z obecnych tam ludzi będzie się czuła sfrustrowana, przybita, będzie miała obniżony nastrój. Problemy mogą przerodzić się w przeszkody nie do przejścia. Prawdopodobieństwo, że pozytywna zmiana powstanie w trakcie tego procesu jest minimalne. Zapominacie o koncentrowaniu się na tym jak problemy mogą być rozwiązane.

Jest inna droga

Możemy mieć inne podejście do problemu. Z zupełnie innej strony – możliwych rozwiązań.

Zacznij swoje strategiczne spotkanie w ten sposób: poproś kolegów by wymienili listę rzeczy, która idzie dobrze (pomijając bieżące problemy) – silne strony firmy, przeszłe sukcesy pracowników, momenty swojego sukcesu, których byli autorami, ich ulubione wspomnienia, wszystko co działa na tyle dobrze, że chcą by tak było nadal. Po trzydziestu minutach zapytaj ich jak się czują. Powiedzą ci, że czują nadzieję, energię, ufność, pewność, że mogą, są w stanie rozwiązać problemy. I mają rację. Prawdopodobieństwo, że z sukcesem rozwiążą problemy wzrasta, gdy przypominają sobie swoje zasoby, umiejętności, kompetencje i sukcesy z przeszłości.

Czytaj cały artykuł:

http://www.nf.pl/manager/coaching-skupiony-na-rozwiazaniach,,532 38,155