korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?
Goethe-Institut: Z energią wiatru, słońca i wody! konkurs, zgłoszenia do 02.03.2015.

Goethe-Institut: Z energią wiatru, słońca i wody!

Polsko-niemiecki projekt edukacyjny dla uczniów gimnazjów
Czy można gotować korzystając ze słońca? Jak można wykorzystać energię swojego ciała? Na te i inne pytania spróbują odpowiedzieć polscy i niemieccy uczniowie we współpracy z młodymi naukowcami łącząc naukę języka z wiedzą z zakresu odnawialnych źródeł energii.


Konkurs skierowany jest do polskich i niemieckich uczniów w wieku gimnazjalnym, którzy współpracują ze sobą omawiając kwestie dotyczące energii i polityki energetycznej.

Uczniowie wybierają pytanie/zagadnienie na temat energii i pracują nad nim w polsko-niemieckich zespołach. Uczniowie z obydwu krajów współpracują ze sobą od razu w pierwszej fazie projektu. Gimnazjaliści z Polski będą mogli również wypróbować w sposób aktywny swoje umiejętności posługiwania się językiem niemieckim, szukając wspólnie z uczniami z Niemiec informacji, omawiając różne kwestie oraz podejmując decyzje. W ten sposób także wiedza zdobyta w szkole zostanie wzbogacona o nowe elementy, a język niemiecki o specjalistyczne słownictwo. Uczniowie od samego początku zostaną skonfrontowani z kwestiami dotyczącymi energii oraz polityki energetycznej oraz będą mieli możliwość zapoznania się z niemieckimi rozwiązaniami w tym zakresie.

W konkursie mogą wziąć udział szkoły, które mają szkołę partnerską w Niemczech lub znajdą taką szkołę na potrzeby projektu (nie musi to być oficjalne partnerstwo szkół, wystarczy kontakt z zaprzyjaźnioną szkołą). Uczniowie pracują wspólnie w małych, bilateralnych polsko-niemieckich zespołach (4 uczniów - 2 z Polski i 2 z Niemiec) nad wybranym przez siebie zagadnieniem z katalogu zagadnień. Jury wybierze najlepsze projekty. Zwycięskie zespoły (8 drużyn – 32 uczniów) wezmą udział w polsko-niemieckim obozie naukowym.

Termin nadsyłania prac: 2 marca 2015 r.

Celem projektu jest – w ramach lekcji języka niemieckiego – zainteresowanie uczniów aktualnymi tematami dotyczącymi społeczeństwa i środowiska naturalnego, co przyczynia się do wzrostu zainteresowania nauką języków obcych, jak i wspiera rozwój myślenia w kategoriach społecznych. Równocześnie uczniowie zajmują się takimi tematami jak odnawialne źródła energii i zmiana klimatu, które są ważne nie tylko w kontekście Niemiec, ale również Polski i związane bezpośrednio z życiem codziennym.

Podstawowe informacje

Grupa docelowa: polscy uczniowie w wieku od 13 do 16 lat na poziomie językowym A2 (razem 32 uczniów - 16 z Polski i 16 z Niemiec)

Ramy czasowe: grudzień 2014 – listopad 2015

Miejsce: głównie Warszawa

W projekcie mogą wziąć udział szkoły (gimnazja) z całej Polski.

Cele projektu

Projekty realizowane w oparciu o CLIL (nauczanie międzyprzedmiotowe) wspierają nie tylko motywację do nauki języków obcych (np. języka niemieckiego), ale także dają uczniom możliwość zdobycia nowych umiejętności przygotowujących do przyszłego życia zawodowego. Projekt uwrażliwia młodzież na kwestie związane z energią oraz umożliwia poznanie założeń polskiej i niemieckiej polityki energetycznej. W wyniku współpracy uczniów i naukowców rozwijane są u uczniów praktyczne umiejętności. Praca w zespole nad wspólnymi projektami wzmacnia także poczucie przynależności do grupy, uwrażliwia na problemy środowiska naturalnego i wspiera rozwój myślenia w kategoriach społecznych.

Program

Projekt składa się z 4 modułów:

1. Konkurs na temat energii
Termin nadsyłania prac: 2 marca 2015 r.

Aby móc wziąć udział w dalszych etapach projektu, należy zgłosić się do konkursu.


2. Obóz naukowy dla uczniów
Obóz ma być rodzajem laboratorium, gdzie nie tylko będzie przekazywana wiedza, ale zostaną również przeprowadzone eksperymenty naukowe. Dzięki współpracy z młodymi naukowcami uczniowie będą mogli być skonfrontowani z innym rodzajem zadań i odmiennym podejściem do ich rozwiązywania, a także nauczą się, jak praktycznie wykorzystać zdobytą wiedzę. Na zakończenie gimnazjaliści wypracują wspólną deklarację. Komunikacja będzie przebiegała w dużej części po niemiecku. Spośród uczestników obozu badawczego zostaną wybrane 2 osoby, które otrzymają zaproszenie do udziału w publicznej debacie odbywającej się w ramach projektu. Termin obozu zostanie podany po wcześniejszym uzgodnieniu z partnerami projektu w terminie późniejszym.

3. Debata publiczna
W ramach projektu zaplanowana jest publiczna debata na temat energii, polityki energetycznej i rozwiązań w tym zakresie z udziałem niemieckich i polskich ekspertów energetycznych i dziennikarzy. W debacie będzie uczestniczyło 2 uczniów, którzy zostaną wybrani podczas obozu naukowego.

4. Warsztaty dla nauczycieli
W ramach projektu odbędą się jesienią 2015 r. warsztaty dla nauczycieli. Powstaną także bezpłatne materiały dydaktyczne do zastosowania na lekcjach w polskich gimnazjach.

Regulamin konkursu, formularz zgłoszeniowy oraz katalog zagadnień:




http://www.goethe.de/ins/pl/lp/lhr/dlp/ene/pl13706132.htm 2015-01-15

Aby nie widzieć poniższej reklamy:
zaloguj się jako lektor, jeżeli nie masz konta zarejestruj się.