korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?
Nf.pl: Jak uczynić szkolenie realną zmianą?

Jak uczynić szkolenie realną zmianą?

Szkolenia miękkie realizuje się, by wprowadzić pewną zmianę w funkcjonowaniu uczestnika, zespołu, a nawet całej organizacji. Oczywiście są wyjątki, ale najczęściej zmiana ta ma polegać na wzroście kompetencji lub zmianą zachowań u uczestników.

Aby szkolenia miękkie zakończyły się powodzeniem, potrzebny jest proces, a nie pojedyncze wydarzenie zwane szkoleniem. Tak rozumiany proces rozwojowy ma trzy naturalne etapy: przygotowanie, szkolenie, wdrożenie. Każdy z tych etapów wymaga zaangażowania wielu uczestników: pracowników biorących udział w szkoleniu, trenerów, pracowników działu personalnego, ale i szefów. Od skali zaangażowania tych „graczy” zależy sukces.

W mojej opinii, by projekty miękkie były realizowane z większym z sukcesem, trzeba większego zaangażowania w trzeci etap procesu – to on stanowi wąskie gardło. Przyjrzyjmy się, jak wygląda proces rozwojowy na poszczególnych etapach.

Etap przygotowań – duże zaangażowanie wielu graczy

Jeśli szkolenie jest dedykowane konkretnej grupie, to skala zaangażowania uczestników całego procesu jest naprawdę imponująca. W przygotowanie prawdziwie „szytego na miarę szkolenia” są zaangażowani: trenerzy i pracownicy działów personalnych, sami uczestnicy, a także ich szefowie. Wszyscy ci ludzie artykułują swoje potrzeby, dostarczają niezbędnych informacji, by przygotować szkolenie dopasowane do potrzeb konkretnej grupy. Wysiłek ten się opłaca, bo skala zaangażowania uczestników w tak przygotowane szkolenie jest bardzo duża. Nasze doświadczenie pokazuje, że efektem dobrego przygotowania jest skuteczniejsze szkolenie, a także na odwrót – niewystarczające przygotowanie skutkuje spadkiem zaangażowania uczestników.

Jest już więc standardem, że firmy szkoleniowe badają potrzeby szkoleniowe i w mniej lub bardziej rozbudowany sposób przygotowują szkolenie pod konkretną grupę.

To świetny fundament do przeszkolenia uczestników i zainicjowania pożądanej zmiany. Fundament jest tym solidniejszy im bardziej konkretnie, czyli behawioralnie, są zdefiniowane cele szkoleniowe, gdyż tym precyzyjniej dobiera się zakres, metody, formy pracy z uczestnikami. Jednak ten etap to preludium.

Etap realizacji szkolenia – ograniczony do dwóch uczestników procesu

Głównym elementem inicjującym proces zmiany w zachowaniach i postawach jest szkolenie. Trwa ono zazwyczaj dwa dni. Taki czas to kompromis między potrzebnymi warunkami uczenia się a możliwościami oddelegowania pracowników z miejsca pracy bez szkody dla biznesu. Współcześnie oferowane przez firmy szkoleniowe formy pracy pozwalają na bardzo duże zaangażowanie uczestników procesu – pracowników obecnych na szkoleniu. Żadna z firm szkoleniowych nie pozwala sobie na wykłady w połączeniu z dyskusją, jako dominującą formą uczenia dorosłych. Stosujemy dziesiątki metod i form, by zgodnie z cyklem Kolba uczyć nowych lub doskonalić już posiadane umiejętności.

Czytaj cały artykuł:


http://nf.pl/manager/jak-uczynic-szkolenie-realna-zmiana,,54013, 36 2016-01-14

Aby nie widzieć poniższej reklamy:
zaloguj się jako lektor, jeżeli nie masz konta zarejestruj się.