korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?
Goethe-Institut: Waza Niespodzianek – startup be able i social design

Goethe-Institut: Waza Niespodzianek – startup be able i social design

Dizajn jest najczęściej kojarzony z pięknymi przedmiotami, które mają uatrakcyjniać świat. Social design robi krok naprzód i łączy odpowiedzialne projektowanie z respektowaniem zdolności i potrzeb bardzo różnych ludzi, również samych dizajnerów.

Isabelle Dechamps, dizajnerka produktowa z Berlina i założycielka startupowego przedsiębiorstwa be able, koncentruje się w swej pracy na tzw. design empowerment, gdyż uważa tę działalność za „dobry instrument pozytywnej metamorfozy świata“. W czasie warsztatów z osobami z marginalizowanych grup społecznych, Dechamps i członkowie jej kolektywu tworzą niezwykłe przedmioty. Dobrym przykładem jest fantazyjna Waza Niespodzianek z osobliwym wieczkiem i wieloma uchwytami. Jej pomysłodawca, Michael Poggemann – uczestnik warsztatów organizowanych przez VIA Werkstätten, berlińską inicjatywę integracyjną dla niepełnosprawnych – twierdzi, że można w niej ukryć przeróżne rzeczy: gumisie, tajemnice państwowe, a nawet małżonków. Katja Renner, koleżanka Poggemanna, z pomocą be able zaprojektowała porcelanowe pojemniczki na przyprawy (każdy ozdobiony innym wzorem), które będą produkowane na sprzedaż. Isabelle Dechamps twierdzi, iż pani Renner – początkowo introwertyczna – dzięki warsztatom stała się osobą bardziej otwartą na innych i pewną siebie.

Zespół be able działa również w zakładzie karnym, gdzie współpracuje z kobietami, które w tamtejszych warsztatach demontują stare komputery i wybierają z nich użyteczne części. Rezultatem tej współpracy jest materiał wytwarzany z kabli komputerowych – powstają z niego takie przedmioty, jak dywaniki, misy, czy też zasłony prysznicowe.

Empowerment dzięki pojemniczkom na przyprawy

„Najważniejszym efektem nie jest waza ani pojemnik na przyprawy, tylko doświadczanie kreatywności, a więc poczucie, że, bazując na własnych pomysłach, człowiek jest w stanie coś zaprojektować i wytworzyć. To wzbogaca życie uczestników naszych projektów“, twierdzi Isabelle Dechamps. Wyjątkowa historia produktu odgrywa też pewną rolę w procesie marketingowym. „Kupując pojemniczek na przyprawy, klient ma świadomość, że wspiera emancypację pani Renner“, dodaje dizajnerka.


Dechamps zaczęła rozwijać projekt be able w 2010 roku, gdy studiowała w Wyższej Szkole Sztuki w Berlinie-Weißensee. „Cele społeczne zawsze miały dla mnie duże znaczenie. W czasie wizytowania warsztatów dla osób niepełnosprawnych stwierdziłam, iż powstające tam produkty albo nie były dostosowane do możliwości wykonawczych uczestników, albo nie miały nic wspólnego z dobrym dizajnem“, wspomina projektantka. Chcąc zmienić ten stan rzeczy, Isabelle Dechamps opracowała innowacyjną koncepcję warsztatów edukujących w dziedzinie dizajnu, a następnie – w ramach swej pracy dyplomowej – zrealizowała ją wraz z uczestnikami projektów integracyjnych VIA Werkstätten. W 2011 roku za ten projekt otrzymała nagrodę Mart Stam Förderpreis.
Kreatywne koncepcje edukacyjne, nowe grupy docelowe

Do dzisiaj tego rodzaju co-design jest osią warsztatów, które be able oferuje instytucjom pomocy społecznej. Koncepcja zajęć jest zawsze dostosowana do wykorzystywanego tworzywa, którym najczęściej jest drewno, ceramika lub wosk. Dizajnerzy z be able pomagają uczestnikom warsztatów w kształtowaniu ich pomysłów i w wykonywaniu konkretnych produktów w oparciu o powstałe projekty. „Nasuwa się pytanie, ile wsparcia potrzebuje dany uczestnik, ile zaś swobody? Ważne jest, aby podejść do każdego w sposób indywidualny, otworzyć się na niego, wychwycić to, co interesujące w jego dizajnerskich pomysłach“ – tak Isabelle Dechamps opisuje istotę procesu twórczego. Rozwijanie potencjału kreacyjnego ma dla uczestników ogromne znaczenie, ponieważ wiąże się z poczuciem samodzielności i z podniesieniem poziomu samooceny. Jednocześnie powstają przedmioty o niepowtarzalnej aurze, na przykład lampa z wosku, czy też gra Memory, w której rysunki na płytkach do odkrywania wykonuje się samemu przy pomocy kredy.

Podstawą finansowania są dla be able honoraria za prowadzenie warsztatów oraz środki projektowe pozyskiwane od partnerów kooperacyjnych. To startupowe przedsiębiorstwo ma nie tylko społeczne i artystyczne ambicje, ale chce również odnosić sukcesy biznesowe, więc rozwija nowe kreatywne formy doskonalenia zawodowego dla różnych grup docelowych. Do takich projektów należą na przykład wspólne warsztaty dla osób z marginalizowanych grup społecznych i pracowników korporacji, w ramach których powstaje firmowy upominek świąteczny.

W ten sposób kolektyw Isabelle Dechamps realizuje postulat wysuwany od dawna przez teoretyków social design: dizajn – również dizajn produktowy – powinien w mniejszym stopniu zajmować się kreowaniem przedmiotów, natomiast bardziej skupić się na kształtowaniu interakcji międzyludzkich, procesów pracy i życia codziennego.


http://www.goethe.de/ins/pl/lp/kul/dup/unt/sze/pl13207930.htm 2014-12-12

Aby nie widzieć poniższej reklamy:
zaloguj się jako lektor, jeżeli nie masz konta zarejestruj się.