korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?
GOETHE-INSTITUT: SERIE PODCASTÓW PSYCHOGRAMY, MOTYWY, NAPIĘCIE
SERIE PODCASTÓW
PSYCHOGRAMY, MOTYWY, NAPIĘCIE

W niemieckim radiu powstał nowy gatunek audycji – seria podcastów. W kilku odcinkach przedstawiane są wyniki śledztw dziennikarskich, często dotyczących nierozwiązanych zagadek kryminalnych. Dzięki podcastom na nowo podejmuje się próby rozwikłania niektórych z nich.

Serie podcastów przywędrowały do nas z USA. Od kilku lat powstają tam bardzo popularne produkcje, w pełni niezależne od stacji radiowych. Przedstawiane w nich historie są wynikiem szeroko zakrojonych poszukiwań. Zazwyczaj każdy odcinek skupia się na innym temacie. Najbardziej popularny przykład takiej serii to znany na całym świecie amerykański podcast Serial z roku 2014. Jego twórczyni, Sarah Koenig, w pierwszym sezonie słuchowiska rozpoczyna próbę wyjaśnienia morderstwa uczennicy Hae Min Lee w 1999 r. Dotychczasowe śledztwo zakończyło się skazaniem jej byłego chłopaka, którego wina budzi jednak wątpliwości. W pierwszych odcinkach serialu dowiadujemy się o skrupulatnych poszukiwaniach twórczyni podcastu, które doprowadziły do odnalezienia nieznanych dotychczas wątków. Historie w seriach podcastów są więc mniej przewidywalne niż w tradycyjnych audycjach radiowych.

NIEMIECCY PRODUCENCI NIE CHCĄ PODEJMOWAĆ RYZYKA

W Stanach Zjednoczonych takie podcasty są finansowane z darowizn i reklam. W Niemczech natomiast rynek komercyjnych podcastów jeszcze się nie ukształtował mimo popularności, jaką cieszy się ten gatunek. Do wyjątków należą berlińscy dziennikarze radiowi Christian Conradi, Hendrik Efert i Nicolas Semak, którzy razem ze specjalistką od marketingu Marie Dippold stworzyli niezależną platformę z podcastami, Viertausendhertz. Spośród istniejących obecnie inicjatyw platforma ta ma największe szanse na długotrwały sukces, mimo że za darmo można ściągnąć z niej tylko niektóre podcasty. Jej twórcy nie zaryzykowali jeszcze produkcji serii. Ryzyko finansowe wydaje się zbyt wysokie – w przypadku podcastu w języku angielskim potencjalne grono odbiorców jest przecież o wiele większe.

PODCASTY PODEJMUJĄ ZŁOŻONE TEMATY

Na tym obszarze niezwykle aktywnie działają rozgłośnie publiczne. Dla takich nadawców, dysponujących wysokim budżetem oraz licznym personelem, produkcja serii podcastów jest atrakcyjna z dwóch powodów. Po pierwsze, umożliwiają one nowy sposób narracji – takie programy, zazwyczaj podzielone na półgodzinne odcinki, stwarzają okazję do podjęcia złożonych tematów, które trudno zawrzeć w jednej trwającej godzinę audycji. Po drugie, można je wykorzystać do budowania napięcia przez kilka odcinków, np. poprzez „cliffhangery“, czyli zakończenie odcinka w momencie pełnym napięcia, czy poprzez rzucenie nowego światła na znane już wcześniej fakty.

Ten format umożliwia rozgłośniom pozyskiwanie nowych słuchaczy – podcasty funkcjonują właściwie w całkowitym oderwaniu od radia. Zazwyczaj mają własne strony internetowe z plikami dźwiękowymi do ściągnięcia, które następnie zaczynają żyć w sieci własnym życiem – są umieszczane jako linki, udostępniane i przekazywane dalej. Podcasty stały się jednak rozpoznawalne także jako audycje konkretnych stacji, np. Westdeutscher Rundfunk (WDR) czy Norddeutscher Rundfunk (NDR). Korzystają więc z nowego kanału dystrybucji, innego niż dotychczasowa technologia nadawania na falach UKF, i umacniają wizerunek marki, jaką jest rozgłośnia.

TEMATEM SĄ CZĘSTO ZAGADKI KRYMINALNE

Do listopada 2016 r. w niemieckim radiu wyprodukowano pięć serii podcastów. Cztery z nich opowiadają o prawdziwych historiach kryminalnych. Na przykład seria Täter unbekannt [Sprawca nieznany], zrealizowana w roku 2015 przez stację NDR, przedstawia historię kobiety, która zaginęła w Hanowerze w lecie 2000 r. Policja zakłada, że było to morderstwo, zwłok jednak dotychczas nie znaleziono. W składającej się z ośmiu odcinków serii Anouk Schollähn i Thomas Ziegler we współpracy z policją i prokuraturą w Hanowerze próbują rozwikłać tę zagadkę, rozmawiając ze śledczymi, świadkami i stronami. Nie przynosi to przełomowych rezultatów, a dziennikarzom nie udaje się odkryć wiele więcej niż policji. Choć tak jak w przypadku amerykańskiej serii Serial, stanowiącej pierwowzór niemieckich podcastów, śledztwo zostaje wszczęte ponownie, co dowodzi sukcesu niestrudzonych poszukiwań dziennikarskich.

Czytaj cały artykuł:


https://www.goethe.de/ins/pl/pl/kul/mag/20863431.html 2017-10-18

Aby nie widzieć poniższej reklamy:
zaloguj się jako lektor, jeżeli nie masz konta zarejestruj się.