korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?
EDUNEWS.PL: PIĘĆ PROPOZYCJI DLA SZKOŁY (6)


1. Wskazane byłoby wprowadzenie programów wspomagających zarządzanie szkołą oraz zorganizowanie na nowo infrastruktury do nauczania i uczenia się. Chodzi tu przede wszystkim o stworzenie możliwości korzystania z najnowszych technologii informatycznych w dydaktyce:

E-dziennik,

Elektroniczne plany lekcji, dające możliwość częstej zmiany planu. Robiłabym to nie co tydzień, ale tak, żeby uczeń miał do uczenia się w danym tygodniu mniej przedmiotów niż obecnie. Przedmiot, który ma być realizowany przez jedną godzinę tygodniowo może być przecież realizowany przez 3h/ tydz., lecz nie przez cały rok, a przez 3 miesiące,

Programy i platformy umożliwiające efektywną wymianę informacji pomiędzy szkołą, uczniami, nauczycielami i rodzicami, podręczniki na CD, interaktywne zbiory zadań i ćwiczeń,

Tablice interaktywne w każdej pracowni,

Cele i metody nauki szkolnej muszą wiązać się z przyszłością, a nie przeszłością (żeby nie powiększać przepaści: szkoła – praca. Obecnie zbyt często uczeń otrzymuje wiedzę „przeterminowaną”.

2. Zmniejszenie obowiązkowych godzin w szkole na rzecz indywidualnej nauki w domu. Zdobywanie wiedzy powinno odbywać się w trybie indywidualnego toku nauczania (interaktywne podręczniki, e-learning). W szkole powinno mieć miejsce uzupełnianie wiedzy poprzez wymianę doświadczeń w grupie. Kontakt z nauczycielem powinien mieć miejsce codziennie, w określonych godzinach również przez Internet – wyjaśnianie i wspomaganie ucznia. Nauczanie byłoby wtedy sterowane przez ucznia zgodnie z jego możliwościami i zainteresowaniami, a nauczyciel dawałby efektywne wsparcie.

3. Zlikwidowanie oceniania w szkole podstawowej. Należy opracować zestaw umiejętności i kompetencji w podziale na poszczególne klasy. Uczniowie (i ich rodzice) powinni otrzymywać informacje co już opanowali dobrze, a co muszą jeszcze dopracować. Nauka w I etapie szkoły podstawowej powinna odbywać się przede wszystkim przez zabawę.

4. Nauka jak się uczyć, od pierwszych dni pobytu w szkole – szybkie czytanie, zapamiętywanie, umiejętność robienia notatek przez mapowanie, ćwiczenia usprawniające myślenie, rozwijające pamięć, motywowanie do nauki, panowanie nad emocjami, umiejętność pracy w stresie i jego minimalizacji, poznawanie własnych styli uczenia się, zasad samodzielnego uczenia się. Powinniśmy pozwolić rozwijać u młodzieży pasje – niech w jednej dziedzinie uczeń ma poważne osiągnięcia, jest wybitny, w innych niech ma średnią wiedzę ogólną.

5. Nauka zawodu w szkołach zawodowych powinna odbywać się u pracodawcy, czyli w (nowoczesnych) zakładach pracy. W szkołach sprzęt często jest przestarzały, a i nauczyciel niejednokrotnie nie zna najnowszych technologii i osiągnięć (szczególnie w zawodach technicznych).

Zachęcamy do nadsyłania kolejnych propozycji, które Państwa zdaniem przyczyniłyby się do tworzenia bardziej nowoczesnej i skutecznej edukacji w polskich szkołach. Zastanówmy się wspólnie, jakich zmian potrzebuje polska szkoła. Prosimy o przesyłanie swoich propozycji na adres kontakt@edunews.plTen adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć


więcej na:

http://www.edunews.pl/index.php?option=com_content&task=view&id= 1000&Itemid=1 2010-02-02

Aby nie widzieć poniższej reklamy:
zaloguj się jako lektor, jeżeli nie masz konta zarejestruj się.