korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?
Deutsche Kinemathek i Goethe-Institut: ZOSTAĆ CALIGARIM! — WIRTUALNY GABINET, 18.06-2.11.2020r.
MUSISZ ZOSTAĆ CALIGARIM! — WIRTUALNY GABINET

czw., 18.06.2020 -
pon., 02.11.2020

BERLIN, DEUTSCHE KINEMATHEK
Deutsche Kinemathek. Muzeum Filmu i Telewizji
Potsdamer Straße 2
10785 Berlin


Uroczyste otwarcie wystawy: 12.2.2020, g. 19
Głos zabrali:
Dr. Rainer Rother, dyrektor artystyczny Deutsche Kinemathek
Christiane von Wahlert, prezes fundacji Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung
Johannes Ebert, sekretarz generalny Goethe-Institut

Premiera kluczowego dla historii kina obrazu filmowego Gabinet doktora Caligari, reż. Robert Wiene, odbyła się 26 lutego 1919 r. w berlińskim kinie „Marmorhaus“. Z okazji stulecia tego wydarzenia Deutsche Kinemathek we współpracy z Instytutem Goethego w Warszawie postanowiły poświęcić temu ekspresjonistycznemu arcydziełu niecodzienną wystawę. Na kanwie ówczesnej nowatorskiej kampanii reklamowej („Muszisz zostać Caligarim“) ekspozycja prezentuje historię powstawania tego wczesnego psychothrillera oraz – na podstawie zachowanych makiet, modeli i rysunków – rekonstrukcje spektakularnego planu filmowego. Oprócz odrestaurowanej wersji oryginalnej filmu niemego atrakcją wystawy jest wyprodukowany przez warszawski Instytut Goethego wolumetryczny film VR Sen Cezara, umożliwiający widzom wkroczenie w trójwymiarową przestrzeń filmu o Caligarim oraz wirtualny spacer po planie filmowym.


Pawilon DAS KABINETT

Jednym z centralnych miejsc, gdzie rozgrywa się akcja filmu „Gabinet doktora Caligari”, jest cyrkowy wóz, gdzie Caligari umieścił skrzynię ze śpiącym Cezarem. Tam spędza on najwięcej czasu: śpi, jest karmiony przez swojego opiekuna, tam odwiedzają go lekarze i policjanci, pragnący poznać sekret somnambulika. Z tego wozu wychodzi na nocne eskapady oraz na pokazy podczas jarmarku - wtedy skrzynia jest przenoszona i ustawiona pionowo, by publiczność mogła łatwiej obserwować jego przebudzenie na rozkaz Caligariego. Nic więc dziwnego, że autorzy projektów scenograficznych, przede wszystkim Hermann Warm poświęcili zewnętrzu i wnętrzu wozu dużo uwagi, jako jednemu z najważniejszych centrów dramaturgicznych filmu. (...)
Krzysztof Stanisławski

CAŁY TEKST W ZAKŁADCE „AKTUALNOŚCI“ NA GOETHE.DE/POLSKA/GABINET

https://www.goethe.de/ins/pl/pl/ver.cfm?event_id=21898985&fuseac tion=events.detail&&wt_nl=war_pl1920 2020-07-04

Aby nie widzieć poniższej reklamy:
zaloguj się jako lektor, jeżeli nie masz konta zarejestruj się.