korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?
Biuletyn Strategie i Top Manager: Outsourcing – niech zrobią to inni

Outsourcing – niech zrobią to inni

Outsourcing to nic innego, jak przeniesienie pewnych kompetencji na zewnętrzne podmioty. Dzięki temu możemy skupić się na kluczowych dla przedsiębiorstwa zagadnieniach.

Wbrew pozorom outsourcing nie jest tematem nowym, a za jego koncepcją ma stać sam Henry Ford. Legendarny założyciel koncernu motoryzacyjnego miał powiedzieć „Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my”. Nie bez przyczyny to właśnie w branży motoryzacyjnej model ten został zastosowany po raz pierwszy.

W słowach Forda jest niemal cała kwintesencja tego procesu. Dziś firmy, chcąc zwiększyć skuteczność oraz efektywność prowadzonej przez siebie działalności, decydują się zlecać wiele zadań zewnętrznym podmiotom, takie jak: usługi księgowe, szkolenia, działania marketingowe, zaopatrzenie, audyty, obsługa klienta, administracja systemów informatycznych czy nawet transport.

Polska globalnym liderem?

Rynek usług outsourcingu w Polsce stale rośnie. To jeden z najszybciej rozwijających się segmentów nad Wisłą. Obecnie w Polsce działają 532 centra outsourcingu zatrudniające już 150 tysięcy osób. Jak szacuje TMF Group, sektor ten może rosnąć nawet w tempie do 20 proc. rocznie. Już teraz wielu ekspertów tego rynku przyznaje, że polską specjalnością jest obsługa firm w zakresie usług finansowych i księgowych oraz outsourcing IT. Niektórzy przewidują, że jeżeli, nadal będziemy się tak rozwijać, to mamy dużą szansę stać się globalnym liderem w tej dziedzinie.

Korzyści z outsourcingu

Nikogo nie dziwi szybki wzrost wartości tego segmentu rynku, zalet outsourcingu jest przecież wiele. Podstawową korzyścią dla firmy korzystającej z outsourcowanych usług jest redukcja kosztów. Decydując się na zewnętrzną usługę unikamy konieczności inwestowania we własną infrastrukturę. Firma nie musi trwale angażować swojego kapitału w sferę obsługiwaną przez outsourcing. Zaoszczędzone w ten sposób środki możemy przekazać na realizację zadań wykonywanych przez naszych własnych pracownikach, wykonujących działalność podstawową w przedsiębiorstwie. Co nie mniej ważne, zyskujemy dostęp do fachowców, którzy swoją wiedzą oraz kompetencjami niejednokrotnie przewyższają etatowych pracowników. Oznacza to, że coraz częściej polskie firmy chcą konkurować jakością oferowanych usług i produktów, a nie tylko kosztami. Dla wielu podmiotów outsourcowanie usług to możliwość ich realizacji na jeszcze wyższym poziomie, przekazania obszaru pod działanie profesjonalnej firmy, możliwość skoncentrowania się na podstawowym, najważniejszym kierunku działalności i celach firmy.

Druga strona medalu

Oczywiście taki model współpracy nie jest też pozbawiony wad i zagrożeń. Nieumiejętny dobór partnerów biznesowych oraz podwykonawców może negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie każdego przedsiębiorstwa. Często zdarza się, że usługobiorca nie posiada wystarczającej wiedzy na temat obsługiwanej przez niego firmy, co powoduje trudności w dostosowaniu się do jej specyfiki działalności. Outsourcing zwiększa również ryzyko wycieku poufnych danych, gdyż dostęp do nich posiadają osoby trzecie. Mimo to jest to forma współpracy, z której warto skorzystać. Jej dynamiczny rozwój widoczny jest we wszystkich obszarach działalności biznesowej oraz krajach Europy. Nic w tym dziwnego, skoro – jak pokazują przytoczone przykłady – dzięki współpracy z wyspecjalizowanymi partnerami, można zyskać przewagę na każdym rynku.

http://www.nf.pl/manager/outsourcing-czyli-niech-zrobia-to-inni, ,53165,46 2015-11-13

Aby nie widzieć poniższej reklamy:
zaloguj się jako lektor, jeżeli nie masz konta zarejestruj się.