korepetycje angielski korepetycje niemiecki
Nie jesteś zalogowany.
Nie masz konta?

GOETHE-INSTITUT: FILM I WYKŁAD „GABINET DOKTORA CALIGARI“, 18.10.19, W-wa.

FILM I WYKŁAD
„GABINET DOKTORA CALIGARI“

pt., 18.10.2019

18:00
GOETHE-INSTITUT WARSZAWA
ul. Chmielna 13A
wejście od ul. Chmielnej 11
00-021 Warszawa

Reż. Robert Wiene
Niemcy , 1919, 77 min.

Muzyka: Studio für Filmmusik der Hochschule für Musik, Freiburg

Wykład po filmie:
Dr. Sabine Biebl – Ludwig-Maximilians-Universität München

Pokaz dzięki uprzejmości Friedrich-Wilhelm-Muranu-Stiftung
FILM:
„Gabinet doktora Caligari” to jeden z najwybitniejszych filmów niemieckich powstałych w epoce Republiki Weimarskiej i jednocześnie przełomowy film w historii światowego kina.
Film odzwierciedla ówczesne nastroje społeczne zdominowane przez poczucie niepewności i widmo kolejnej wojny.
Film, nakręcony w 1919 roku, miał swoją premierę w Berlinie w 1920 roku. Okres po dramatycznych wydarzeniach I wojny światowej to w Niemczech czasy napięć społecznych i politycznych. Wraz z ustanowieniem Republiki Weimarskiej w kraju miały zapanować porządek i demokracja parlamentarna, ale nastroje społeczne zdominowało poczucie niepewności i widmo kolejnej wojny. Panująca atmosfera znalazła zaskakujące odzwierciedlenie w filmie „Gabinet doktora Caligari”. Akcja filmu, zbudowana wokół motywu morderstwa i hipnozy, ukazuje problem dwoistości ludzkiej duszy i społecznego zdegenerowania. Tytułowy bohater – Caligari – jest zarówno doktorem i szarlatanem, naukowcem i szaleńcem. Jednocześnie widzimy społeczeństwo składające się z ludzi złamanych, obłąkanych, nieumiejących odnaleźć się w mrocznej rzeczywistości. Morderstwa i namiętności, sen i jawa przeplatają się ze sobą nasilając uczucie grozy. Film jest niczym zagadka na wielu poziomach – w stan niepewności wprawia zarówno jego treść, jak i forma.


WYKŁAD:
Dr. Sabine Biebl:
Studium duszy - Siegfried Kracauer o historii filmu w Republice Weimarskiej



Sabine Biebl obroniła doktorat z literaturoznawstwa niemieckiego na Ludwig-Maximilians-Universität w Monachium na temat nowej kategorii społecznej, jaką był pracownik biurowy w dyskursie publicznym w Republice Weimarskiej. Jako pracowniczka naukowa współpracowała przy publikacji licznych zbiorów tekstów Siegfrieda Kracauera, m.in. na nowo zredagowała „historię psychologiczną” kina w Republice Weimarskiej od Caligariego do Hitlera. Oprócz prac Siegfrieda Kracauera publikowała także teksty na temat kultury Republiki Weimarskiej i literatury niemieckiej XIX wieku. W roku 2019 pod redakcją jej oraz Johannesa von Moltke i Helmuta Lethena ukazał się zbiór tekstów Kracauera pt. „Grenzgänge. Zur Rettung des Realen“ [Na granicy. O ratowaniu tego, co realne].
https://www.goethe.de/ins/pl/pl/ver.cfm?fuseaction=events.detail &event_id=21673192